Ja til flere opplevelser

Er det en ting som er viktig for meg i livet, så er det å ha mange opplevelser. Å gjøre nye ting, lære noe nytt, reise en ny plass, møte nye mennesker, rett og slett bare gjøre noe. Opplevelser er det som former oss som mennesker, det som utvider horisonten vår, får oss til å se på verden med nye øyer. Jeg tror på utvikling på alle plan, og utvikling skjer kun gjennom å bevege seg utenfor komfortsonen. 

Det er lett å si ja til gode opplevelser, de skaper minner, gir oss glede og gir oss noe å henge fast i når tidene ikke er så gode. Men det er de mindre gode opplevelsene som former oss mest som mennesker, det er de vonde tingene som er med på å gi oss karakter, som virkelig får oss fremover og gjør oss til bedre mennesker. Det er ikke så lett å si ja til de opplevelsene, det er lettere å grave seg ned, synes synd på seg selv, og spør universet  hvorfor du må oppleve dette. Tanker som dette er helt naturlige å ha, men de er ikke produktive og vil ikke føre med seg noe godt. Vanskeligheter er ikke til for å ødelegge for deg, de er til for å lære deg, for å gi deg den erfaringen du trenger videre i livet. Alt har et potensiale til å enten bryte deg ned, eller bygge deg opp.

Så lær deg å si ja til opplevelser, gode som vonde. Når jeg ser tilbake i livet mitt, så er jeg takknemlig for alt jeg har vært igjennom, det er nemlig det som har formet meg til den personen jeg er i dag. Og jeg er fornøyd med den personen jeg er, jeg er fornøyd med å være meg. 

😀 Helene

Når man har en kokk til å lage alle måltider…

Livsstilen i Afrika er på mange måter meget enkel og primitiv, men den kommer også med mange goder. Som å det å ha sin egen kokk til å lage alle dagens måltider. I starten så trodde jeg at jeg kom til å savne å lage min egen mat, men jeg skal fortelle dere det at jeg har ikke savnet det ett sekund! Den eneste baksiden med å ha en en privat kokk er den at jeg spiser altfor mye. Jeg må planlegge alle dagens måltider, så jeg tenker på mat hele tiden. Og når jeg først har noen til å lage mat så vil jeg jo ha så god mat som mulig. Og helst til alle måltider. 

Vi har bare tre måltider til dagen her, og det er sjelden jeg knasker på noe mellom måltidene slik jeg gjør hjemme. Frokost spiser vi i 8 tiden, lunsj i 13 tiden, og middag i 7 tiden. Til frokost har vi som oftest egg, avocado og ferskt surdeigsbrød, men i det siste har jeg begynt å fryse ned frukt og lage smoothies. Til lunsj har vi som oftest det største måltidet vårt, og her er det ofte langtidskokt gryte. De er helt fantastiske med smakene sine her, og Edbel lager de beste grytene man kan tenke seg. Tilbehøret er søtpotet, butternut squash eller Nshima (tykk maisgrøt) og forskjellige grønnsaker. Dersom vi har hovedmåltidet på kvelden, så er det som regel grillmat på menyen, og da har vi gjerne bare forskjellige salater til. Jeg er alltid på utkikk etter nye oppskrifter å lære bort til kokken vår, og i går endte vi opp med en helt nydelig couscous salat som jeg skal dele med dere snart. 

En annen av favorittene mine som Edbel er mester på, er stekt ris. Den overgår all thaimat jeg noengang har smakt hjemme, så neste gang må jeg få med meg hvordan han lager den. Vi hadde stekt ris og vårruller til lunsj i går, vårrullene var butikkkjøpte, men neste gang skal jeg lære Edbel å lage de fra bunnen av. Etter et kort raid i matlageret vårt, fant jeg nemlig ut av at vi har alle ingrediensene til å lage dem selv. 

Nå sitter jeg å planlegger menyen for i morgen imens jeg venter på at mannen skal bli ferdig på jobb så vi kan spise. Og så må jeg planlegge morgendagens treningsøkt, for jeg kommer virkelig til å trille hjem om jeg fortsetter dette matinntaket uten å legge innsatsen inn på treningsfronten…

😀 Helene

Vedlikeholdstrening og slangedrama

10 dager borte fra treningssenteret er noe jeg kjenner godt på kroppen. Særlig når flesteparten av disse dagene har blitt tilbrakt stillesittende i bil og på fly. Jeg har nok av intensive og nye treningsøkter jeg lunne ha gjort nå på gården, men det blir liksom aldri noe av. Sirkeløkter og høy puls er bare ikke min greie, og jeg sliter alltid med å klare å gjennomføre slike trening på eget initiativ. Gi meg et knebøystativ og noen tunge vekter, og jeg klarer å trene hver dag! Men men, jeg får vel bare fortsette å prøve her. Jeg har hatt et par halvhjertede økter, og den ene benøkten var faktisk ikke så gal. Opplegget jeg kjørte var:

  • KB markløft/ Goblet squat 12*3 med 20 kg Kettlebell
  • KB swing/ Stående utfall 20*3 med 20 kg Kettlebell
  • Ett bens strak mar/Sideutfall 12*3 (på hvert ben) uten vekt

Jeg avsluttet med en 20 knebøy med lillegutt som vekt, han elsker nemlig å være med på trening, og ler høyt hver gang.

Ellers så hadde vi et aldri så lite slangedrame her på gården i går. Noen av dere fikk det kanskje med dere på Snapchat.. Vi oppdaget en slange mellom hyttene våre i hage, ikke noe uvanlig vernede, men vi liker ikke å ha de så nærme huset vårt. Slangen klarte å krype inn i et hull i veggen, så vi måtte lure den ut for å drepe den. En av gartnerene våre fikk jobben med å spraye bensin inn i hullet, og etter en liten stund kom slangen ut i en rasende fart. Charles stod klar med hagla, og han klarte heldigvis å skyte den kjapt. Slangen var ikke stor, men det var en giftig skogs kobra, så det spiller egentlig ingen rolle om de er små eller store. Vi finner giftige slanger her ukentlig, men det er første gang jeg har sett en levende slange så tett oppi oss. Det rare er at jeg ikke er redd for dem lengre, jeg liker de ikke så klart, men jeg er ikke redd. Så integrert afrikaner har det altså blitt av meg alt! 

😀 Helene

 

Sandys Creations

 

Denne helgen var vi igjen i Lusaka, og dere som har fulgt med en stund, vet at det er en 5-6 timer lang kjøretur. Det blir mørkt i 6-7 tiden, og man kjører ikke på veiene her i mørket, så vi overnatter alltid minst en natt når vi er i byen. Denne gangen valgte vi å ta inn på en lodge en av kveldene, sammen med en god gjeng andre venner. Livsstilen her er veldig sosial, og uansett hvor vi er så er det alltid masse å finne på.

Lørdags formiddag brukte vi til å slappe av i den lilla hytta vår, og få litt etterlengtet søvn etter en uke med masse reising. Senere på dagen dro vi for å se på polocross, en sport som de fleste her driver med, og som faktisk er ganske underholdene å se på. Etter kampene var ferdige, så samlet folket seg i barene som ligger ved banen. Utelivskulturen er utrolig annerledes enn hjemme i Norge, og barene er ikke som nattklubbene vi er vant med. Jeg trives så utrolig mye bedre her nede, og denne livsstilen passer meg som hånd i hanske.

Vi kom tilbake på gården sent søndag kveld, og hele mandagen gikk med til å prøve å rydde ut av containeren her. (en diger kontainer full av klær, møbler, papirer og personlige eiendeler). Vi kom egentlig ikke så langt, men her må man si seg fornøyd med hver lille ting som blir gjort. Det er så mye å ta tak i at jeg ikke engang vet hvor jeg skal begynne. 

Men nå er det snart kveld her, generatoren skur seg av kl 9, så da er det slutt på strøm og lys. Jeg skal prøve å få til et innlegg til dere imorgen og, det er så mye som skjer her, men så vanskelig å få det frem på bloggen. Er det noe spesielt dere ønsker å høre om? Kom gjerne med tips til hva dere vil høre mer om!

😀 Helene

Når komforten (og kofferten) mangler

Tilbake i Afrika er alt som før. Jeg aner ikke hvilken dag det er eller hvor lenge jeg har vært her, men vi kom til gården igår etter noen dager i Lusaka. Den store generatoren på gården er ødelagt, så akkurat nå har vi ikke vann til verken dusj eller vaskemaskin. Eller drikkevann. Men vi har juice, brus og en bar beholdning som er stor nok til å holde livet ut, så jeg kan i grunnen ikke klage på akkurat det. Emirates har mistet bagasjen min (igjen) så jeg har nesten ikke klær til meg eller lillegutt, og det er vinter så det er skikkelig kaldt her på morgenen og kvelden. Livet her kan være et salig kaos. Men etter en tur rundt gården på motorsykkel, barføtt og med den nydeligste solnedgangen du kan tenke deg som tilskuer, så var disse små ubekvemlighetene fort glemt. 

Nå skal vi reise tilbake til Lusaka allerede i dag og bli i et par dager, og planen er også å overnatte på en camp på Zambezi elven med noen venner fra Sør Afrika. Men planer blir fort endret her, så vi ser hva det ender opp med. Egentlig så har vi så mye å gjøre her at vi ikke kan dra fra, men vi ærend som ikke kan vente, så da må vi bare reise. Nå vil jeg ikke ha nett igjen før vi er tilbake på, så det blir stille her fra meg et par dager til. Jeg prøver å holde snapen min oppdatert ved å ta bilder i MyStory, og så publisere dem så snart jeg har internett tilgang. Jeg heter frkenfresh på snap, så legg meg gjerne til dersom dere ønsker å følge!

 

😀 Helene

I lufta

Dagen i går ble ikke helt som planlagt. Jeg sliter med å sove i disse lyse tidene, så etter en natt nesten uten søvn, våknet jeg helt utslitt. den planlagte treningsøkta ble byttet ut med en tur i sola, og det planlagte blogginnlegget ble rett og slett droppet. Det fristet lite å sminke meg for å stille opp på reiseantrekk bilder. Og det viste seg å være like greit, på vei ut døra i dag, gulpet nemlig lillegutt over hele antrekket mitt, håret mitt og bagasjen min, så det ble et raskt klesskift og en kjapp vask av alt sølet før jeg kunne dra. Livet som småbarnsmamma altså…

Nå sitter jeg på flyplassen i Oslo og venter på neste fly som går videre til Dubai. Jeg er sent fremme, og overnatter på terminal hotellet der før jeg drar videre imorgen. Det er et fantastisk hotell, og egentlig en ganske koselig liten pause i reisingen. Det hjelper å sove i en god seng og ta seg en dusj før siste etappe av reisen starter. Håper dere der hjemme nyter de fine varme dagene i Norge!

😀 Helene

Sommerfrokosten-Smoothiebowl

Denne herligheten her måtte jeg bare få delt med dere! Det er ingenting som slår en frisk smoothie bowl som frokost i sommervarmen, og oppskriften jeg brukte tidligere denne uken, er også ganske mettende. Guttene mine foretrekker de røde smoothiene mine, sannsynligvis for de er mye søtere enn de jeg pleier å lage, og denne slo virkelig an! Til to skåler trenger du:

  • 1 pose frosne jordbær (250 g)
  • 1 stor banan
  • 2,5 dl bringebær og jordbær juice (jeg brukte smoothien fra Bendit)
  • 2 dl Styrk Blåbær (eller Biola)

Som topping brukte jeg som vanlig masse gresskarkjerner, chiafrø og kokos. Bendit Smoothien kan byttes ut om dere ønsker, jeg brukte den bare fordi at det var den jeg hadde tilgjengelig. Den inneholder hele 40 % eplejuice, så smoothien blir nok like god om du velger det istedenfor. Jeg kan virkelig ikke få nok av smoothies, og skulle gjerne hatt det både til frokost og til kvelds! Nå må jeg snart bare få fingeren ut å få tak i en fryseboks,  slik at jeg kan begynne å fylle opp med frossen frukt igjen. Hva er deres smoothie favoritt? Tar alltid i mot tips til nye varianter å prøve ut.

😀 Helene

Pakket for Afrika

Etter en kort, men effektiv shoppingtur, har jeg fått handlet det som stod på toppen av lista mi. Jeg prøver å tenke praktisk, og ta med meg så lite som mulig ned. Når jeg reiser hjem skal jeg denne gangen mellomlande i Oslo, og der er reglene slik at jeg må forlate terminalen, hente bagasjen min, og så sjekke inn igjen. Dette har jeg en time på meg til å gjøre, og med en liten baby og ingen hjem, så er det et sant mareritt. Jeg opplevde det forrige gang jeg reiste, og det er første gang jeg har mellomlandet i Oslo, så jeg var ikke klar over at det var slik. Denne gangen har jeg derfor bestemt meg for å IKKE ta med noe annet enn håndbagasje hjem. Det vil si at mesteparten av det jeg nå tar med meg, forblir i Afrika. Derfor må jeg planlegge nøye hva som skal i kofferten. 

Stort sett så er det ikke så vanskelig. De litt dyrere klærne har jeg hjemme i Norge, imens det som jeg ikke liker så godt, er i Afrika. Så tar jeg med meg noen litt finere klær som tar liten plass i kofferten slik at jeg får de med meg hjem igjen. Typisk widepants og noen lette topper. Sko har jeg egentlig nok av dernede, så jeg tar bare på meg et par lette sko når jeg reiser. 

Bronsepudder, en god shampo for tørt hår, en god ansiktsmaske og fuktighetskremer er klare til å ta med. Både hud og hår tørker fullstendig ut når det er tørketid i Zambia, og jeg har lært at jeg må smøre meg godt minst to ganger til dagen. Og hårkur er et must også, ellers ender det opp med en eneste stor floke. Generelt sett så blir jeg mye flinkere til å ta vare på hud og hår når jeg reier, men det er nok fordi at jeg må. Så det eneste som mangler nå, er håndbagasje og lillegutt sine ting. Han går igjennom klærne sine så ufattelig raskt, så jeg må nok vente med å pakke han sine ting til Søndag.

Nå nærmer jeg meg i hvertfall klar til å dra, og det er bra for det er meldt strålende vær de neste to dagene. Og så har jeg to treningsøkter igjen, pluss at jeg må lage 17 mai kake til guttenes skole på Søndag. Så dagene går, og nå begynner jeg å glede meg.

😀 Helene

 

4 dager til avreise, slik planlegger jeg

I går bestilte jeg billetter til vår neste hjemtur (til Zambia), og som vanlig var jeg for sent ute til å få de billettene jeg ønsket. Det endte opp med at første ledige fly med en overkommelig pris går mandags morgen, så da reiser vi ikke før det. Den positive siden ved at jeg nå har noen ekstra dager hjemme her, er jo at jeg får skikkelig tid til å planlegge turen, og dermed får jeg også mulighet til å dele prosessen med dere. Jeg er så vant med å reise langt at jeg ikke tenker så mye over det, men jeg vet at ikke alle er like bereiste som meg, så jeg tenkte kanskje dere vil synes det er gøy å følge med. 

Etter å ha vært noen ganger i Afrika nå, så vet jeg godt hva jeg bør ha med meg. Alt jeg kan kjøpe her og ta med meg, er en stor fordel, da jeg aldri vet når vi får muligheten til å handle. Jeg har allerede det meste jeg trenger der nede, men sjampo, hårfjerningsprodukter, fuktighetskremer o.l er det like greit å kjøpe med meg hver gang jeg reiser ned. Man får ikke tak i like gode produkter i Zambia, prisene er mer eller mindre de samme, og det lønner seg å ha et like lager på gården, så i morgen skal jeg ut å handle det jeg trenger. 

Jeg har lagt igjen en koffert med klær hver gang jeg reiser ned også, men det er stadig flere ting jeg kommer på at skulle vært greit å ha der nede. Min normale sommergarderobe er ikke så praktisk ettersom jeg må unngå korte shorts, utringninger (inkludert singlet) og korte kjoler/skjørt. Jeg trenger også endel klær som er litt mer praktiske til å bruke rundt på gården, og da særlig sko. Jeg har laget en liste over ting jeg vil ha, men jeg er ikke så glad i å shoppe, så jeg får se hva jeg ender opp med å finne. Reiseantrekkene mine kommer i et eget innlegg, de er nemlig meget godt gjennomtenkte for å gjøre flyturen så behagelig og praktisk som mulig, med mange små tips som man gjerne ikke vet før man har reist mye. 

I dag har jeg bare brukt dagen på å forberede leiligheten. Jeg blir bare borte en måneds tid, men jeg liker å ha alt på stell før jeg drar. Så jeg har vasket gulver og klær og ryddet guttenes rom. Nå skal jeg begynne å lete etter klær jeg vil ha med meg, slik at disse er vasket og klare til mandags morgen. Resten av kvelden blir nok bare avslappings, er en smule støl etter å ha trent beinhardt nesten hver dag. Jeg prøver å kjøre på ekstra nå, siden jeg vet at det blir lite når jeg er i Afrika.

😀 Helene 

Min treningsuke

Dere som følger meg på snap vet at jeg trener mye for tiden. Jeg har klart å holde 5-6 treninger i uka, hvor 3 av øktene har vært faste.(Har tidligere delt de HER) Disse trener jeg annenhver dag, så noen dager blir det 4 ganger i uka, mens andre uker blir det 3 ganger. Øktene innimellom har frem til nå vært enten en ren “rumpeøkt”, og/eller en fullkropps sirkeløkt. Men nå har jeg hatt så god fremgang, at jeg endelig e sterk nok til å begynne med relativ styrke igjen. Det betyr at jeg trener meget tunge vekter, og 3-5 repetisjoner. Da velger jeg som regel bare 2-3 øvelser, og kjører 5-9 sett avhengig av hvilken øvelse det er. Relativ styrke vil si at man trener for å forbedre nervesystemet til å bli sterkere, uten nødvendigvis å øke muskelstørrelsen. Så når jeg trener tungt, så er det for å bli sterk, ikke for å se sterk ut 🙂 

Men mine fokusøvelser er de samme som de alltid har vært, pullups, dips, pushup, knebøy, markløft, splittbøy. Dette er alle store, tunge baseøvelser, og i bunn og grunn trenger man ikke flere øvelser enn dette. Alle sirkeløktene mine er også basert på disse grunnøvelsene, men jeg varierer ved å legge inn spenst, balanse eller forskjellig utstyr. Når det gjelder trening, så holder jeg meg til mye av det samme, det er ikke noen grunn til å finne opp kruttet på nytt hver gang, for å si det sånn. Det enkle er ofte det beste! 

😀 Helene