Og så var nok et år over

Happy New Year 

Så var den siste dagen i året kommet, og snart er 2017 over. Jeg hadde planer om å skrive et reflekterende innlegg om året som har gått, og ett inspirerende innlegg om året som kommer, proppet med visdomsord til ettertanke. Og så mye som har skjedd i livet mitt siden 2016, så har jeg nesten nok materiale til å skive en hel bok. Og vanligvis så elsker jeg å skrive reflektive tekster som maner til selvransakelse og bedre selvinnsikt. Men nå for tiden er jeg der bare ikke. Jeg har null interesse av å kikke tilbake på året som har gått, og planen for neste år begrenser seg til treningsøkta jeg har planlagt for imorgen.

Med det sagt, så har det altså vært et veldig fint år, og jeg vet at neste år kommer til å bli enda bedre. Jeg starter på en måte med blanke ark, og mulighetene er så mange. Men akkurat nå så er det kun treningen som interesserer meg, og det er det jeg har tenkt til å fokusere på frem til jeg reiser hjem til gården. Så jeg håper dere har planer om et sprekt 2018, for her kommer det mye treningsinspo fremover! Og så håper jeg at dere alle har hatt en fin avslutning på året, og at dere våkner opp med ny entusiasme over alle muligheten det nye året bringer med seg.

Godt nyttår!

Alt kan ikke gå like bra hver dag

I dag hadde jeg gledet meg til en skikkelig styrkeøkt. Jeg kjenner meg sterkere for hver dag nå, og ikke var jeg støl etter gårdsdagens trening, så her går ting fremover. Men alt kan ikke gå like bra, så nå som formen min har begynt å bli bra, så er det andre ting som setter bremsene på. Først og fremstå er det lille Jesse som har hatt noen veldig urolige dager og netter. Så det å komme seg avgårde til trening var ikke helt enkelt i dag.

Til slutt så bestemte jeg meg for å bare kjøre ut, selvom jeg visste at det bare var rundt en time til neste amming. Jeg klarte å få han ut i bilen uten å vekke ham, men da jeg starte motoren, så la jeg merke til at bilen var helt bånnfrossen med et tjukt islag på alle rutene. Og jeg som ikke har en isskrape, måtte dra frem et gammelt kort og prøve å få isen vekk. Etter 25 minutter var fingrene blå av kulde, Jesse begynte å våkne, og isen var fremdeles ikke helt borte. Jeg vurderte å gi opp, men etter å ha varmet hendene litt, så klarte jeg endelig å skrape vekk det siste islaget. Kjøreturen til treningssenteret virket heldigvis søvndyssende på lillegutt, så jeg kunne gjennomføre en treningsøkt i ro og fred. Men jeg visste at det bare var et spørsmål om tid før roen ble brutt av en sulten baby, så jeg la opp til en kort, men eksplosiv økt. Jeg kom i mål, og jeg kom meg nesten helt hjem før gråten startet. 

Jeg ser at jeg fremover kommer til å bli nødt til å legge opp mer av treningen min som hjemmetrening, men det blir nok mer motiverende når jeg kan trene utendørs igjen. Og når jeg er sterk nok til å legge opp til skikkelige økter med egenvekttrening igjen, med både hopping, pistolsquats og pullups uten strikk.

😀 Helene

Tabata Core treningsøkt

Med magene fulle av ribbe og sjokolade, så synes jeg det var på sin plass og dele en core treningsøkt med dere. Og siden jeg vet at mange av dere fremdeles er i julemodus, så har jeg laget en økt dere kan trene hjemme på stuegulvet. For de av dere som er spreke nok til å bruke romjula på treningssenteret, så kan denne lille økta også brukes som en finisher etter styrketreningen. 
 
 
Denne gangen har jeg laget en tabata økt, det vil si at du skal jobbe intensivt i intervaller med korte pauser i mellom. Du skal starte på øvelse 1, jobb i 40 sekunder og ta 20 sekunder pause. Gjenta dette fire ganger før du går videre til øvelse nummer to. Ta 1 minutt pause mellom hver øvelse. Jeg har valgt øvelser som passer for nybegynnere i og med at jeg selv må bygge opp kjernemuskulaturen igjen. Men øvelsene kan også gjøres tyngre for de som er sterke nok i magen og ryggen. 
 
Øvelse 1
Utgangsposisjonen er den samme på begge de to første øvelsene. Legg deg ned på ryggen og trekk knærne opp i vinkel. Spenn opp magen, og fokuser på å presse ryggen godt ned i underlaget. Løft bena opp slik at kneet kommer i rett linje over hofta. Her skal du holde posisjonen i 40 sekunder, hold magen stram og unngå at korsryggen vipper opp fra underlaget. For en tyngre variant så kan du gjøre denne med strake ben. Den blir også tyngre ved å senke bena lenger ned mot underlaget. 
 

Øvelse 2

Her starter du på samme måte som i forrige øvelse, men nå skal du jobbe dynamisk. Senk ett ben av gangen ned mot bakken, og berør såvidt gulvet før du kommer opp til utgangsposisjonen. Jobb hele tiden med annethvert ben. Denne øvelsen blir også mye tyngre ved å holde bena strake. Pass på at du ikke trekker bena så langt inn mellom hver repetisjon, at magen begynner å slappe av. 

Øvelse 3

Stå på alle fire, knær under hofter, og hender under skuldre. Ha en rett og nøytral rygg, og trekk navlen inn mot ryggen. Dette spennet skal du holde igjennom hele øvelsen. Strekk ut høyre arm og venstre ben, og bruk magen til å trekke dem inn mot hverandre. Her skal du jobbe 40 sekunder på den ene siden, ta 20 sekunder pause, og så jobbe på den andre siden. Så her blir det to runder på hver side. 

Øvelse 4
Utgangsposisjonen her er en planke på strake armer, men nå skal du trekke opp en og en hånd fra underlaget. Unngå å rotere overkroppen når du løfter hånda opp. Hold helt strake ben og rett rygg gjennom hele bevegelsen. For en tyngre variant her kan du bruke manualer eller kettlebells. 
 
 

😀 Helene

Dagens aktivitet

I dag ble det ingen trening på meg, men en lang gåtur med vogna i stedet for. Været har ikke vært mye å skryte av her denne jul, så da vi fikk noen timer med opphold fra regnet, så var jeg rask ut av dørene. Og den friske luften var meget etterlengtet. Jeg tror aldri jeg har vært så lite utendørs som det jeg har vært denne vinteren, så det var på høy tid med en liten gåtur. Og jeg klarte også å få med meg 12 åringen, så vi fikk litt kvalitetstid sammen uten resten av gjengen også. 

Turen gikk til matvarebutikken for å handle, og det er en utrolig fin gåtur gjennom skogen. Stien starter bare 50 meter fra huset mitt, samme plassen som jeg går når jeg skal til demningen eller ut i skauen. Men det går også en grusvei i dette området, og den kan man ta blant annet til butikken. Med vogna så tar det omtrent 20-25 minutter hver vei, så det er en akkurat passelig lang hverdagstur. Jeg vil bli flinkere til å sette bilen fra meg å heller gå til butikken de dagene vi er heldige med været. Det er så fint for Jesse også å få sove litt i frisk luft, og om han er urolig noen dager så roer han seg alltid i vogna.

Etter tre dager med julemiddag, så hadde guttene lyst på noe helt annet. Vi hadde fremdeles litt rester av steka igjen, så vi laget  pizza med bacon og pulled pork. Og en vegetarpizza med rosenkål og sopp til meg. Det høres sikkert rart ut med rosenkål på pizza, men den måten jeg steker dem på, så smaker det kjempegodt! Kanskje jeg kan legge ut oppskrift på den neste gang til dere? 

Nå har de to eldste guttene blitt hentet av faren sin for å gå på kino, så det er bare meg og de tre minste her nå. Ha ha, ikke akkurat bare… Tre barn er jo nesten mer enn det de fleste har. Men det føles bare ut for meg. Fra i morgen av så blir det bare meg og Jesse her, da guttene skal være med faren sin til Hovden og bli der til etter nyttår. Så da blir det mye trening på meg den siste uka i 2017.

😀 Helene

Baby ingen hindring

Nå er det andre dagen på rad at jeg har kommet meg ned på treningssenteret, og heldigvis har lille Jesse vært en engel så langt. Foreløpig så sover han godt i bilstolen sin, og det utnytter jeg til det fulle. Øktene blir ikke de lengste, både fordi at jeg mangler en del på styrkesiden, og fordi at jeg vil komme meg hjem før Jesse skal ha mat igjen. Det går som regel to-tre timer mellom hvert måltid, og jeg planlegger slik at jeg er klar til å dra hjemmenfra så snart han har spist.

Det vil si at jeg planlegger i den graden det er mulig med en nyfødt. For plutselig så sovner han under ammingen slik at han ikke blir tilstrekkelig mett, han gulper seg ut og må byttes klær og stelles på, eller et eller annet uforutsett som forskyver planene mine. Det jeg har funnet ut av er at jeg må stelle meg og ta på meg treningsklær allerede på morgenen, og slik er i hvertfall jeg klar når det endelig passer å komme seg ut dørene. 

 

Planen min er å klare tre fastsatte styrkeøkter på treningssenteret, i tillegg til to hjemmeøkter i uka. Om jeg får til mer så er bare det en bonus, og noen uker blir det kanskje med de tre styrkeøktene. Jeg trener fremdeles bare på fellingen, og økten i dag endte opp med:

  • Knebøy 5*5
  • Beinpress 10*3
  • Pullups med strikk 3*3
  • Splittbøy/Skulderpress i supersett 10*3 på hver
  • Mageøvelser- 3 øvelser, 2 sett på hver

Mageøvelsene jeg tok skal jeg dele med dere i løpet av uka, her fikk jeg også laget en videosnutt av øvelsene. Pullupsen sliter jeg veldig med, og jeg valgte derfor å bruke strikk og bare ta et par stykk. Denne kommer jeg til å ta hver eneste treningsøkt jeg har, men ikke nødvendigvis fulle reps og sett. Bare å starte økta med å ta så mange jeg klarer, helt til jeg er sterk nok til å trene meg skikkelig opp igjen på den. Knebøyen var også blytung i dag, og jeg endte derfor med å bare ta fem repetisjoner på hvert sett, og så heller kjøre ut resten av kreftene i bena på benpressen. Det ble en brukbar økt, og jeg håper bare at Jesse kommer til å fortsette å være en like god treningspartner i månedene som kommer.

😀 Helene

Treningsinspo på tampen av nyåret

Så var Julaften vel overstått, men for de fleste så venter nok enda en uke med ferie og hygge før hverdagen er tilbake igjen. Noen av dere har kanskje som nyttårsforsett å starte med trening, eller bli flinkere til å trene ofte. Og jeg vil hjelpe dere i gang ved å starte allerede NÅ med treningsmotivasjon og ny inspirasjon.  Året som gikk var preget av sykdom og svangerskap, og ble et av de mest inaktive årene jeg har hatt på lenge. Nå er jeg så klar for å ta treningen til nye høyder og til å dele mange gøyale treningsøkter med dere. 

De første øktene på treningssenter har jeg allerede hatt, men det var så utrolig mye tyngre enn jeg hadde trodd. Mye tyngre nå enn det var mot slutten av graviditeten. Så her må jeg starte helt på scratch, sannsynligvis som mange av dere lesere også! Men motivasjonen og lysten er på topp, og jeg ser bare frem til å jobbe meg gradvis opp til toppformen igjen. Jeg har laget meg en treningsplan som jeg skal starte opp med så snart formen er hakket bedre, men i mellomtiden så gjør jeg bare det jeg føler for og tar det etter dagsformen. Jeg har ikke alltid me meg kamera på trening, men jeg bruker ofte Iphonen min til å lage filmsnutter til Instagram. Legg meg gjerne til på @frkenfresh hvis dere vil få med dere mer a treningsøktene mine.

😀 Helene 

 

En liten julehilsen

Jeg ville bare titte innom på bloggen for å ønske alle mine lesere en god jul! Selv så tilbringer jeg dagen hjemme sammen med min lille gullklump imens guttene er hos faren sin og mannen hjemme i Zambia. Det høres kanskje litt stusselig ut å sitte alene på jul, men for meg er det enten en jul sammen med guttene mine og/eller mannen, eller ingen jul i det hele tatt. Det var (heldigvis) ikke mangel på invitasjoner til julaften, men jeg følte heller for å droppe hele greia. Så tar jeg en mini-jul med guttene i løpet av romjulen. 

Etter en lang og herlig morgen skal jeg nå pakke inn resten av gavene til guttene før jeg kjører å leverer de, og så skal jeg faktisk ha meg en juleøkt på treningssenteret. Resten av kvelden går nok med til babystell, og så skal jeg fortsette på en spennende dokumentar jeg har startet på. Og sannsynligvis så kommer jeg til å slukne på sofaen så snart Jesse har tatt kvelden, han holdt meg nemlig våken til ganske så sent i går!

Litt julestemning er det her i huset med juletre i hvertfall. Så har jeg bakt to slag kaker, og handlet inn til en julemiddag i løpet av romjulen. Og så har jeg selvfølgelig sjokolade! Håper dere alle får en super feiring uansett om det er med venner, familie, eller på akkurat den måten dere ønsker. Og nyt den siste uken av 2017 <3

😀 Helene

Babylykke

Snart en måned er gått siden denne lille gladgutten kom til verden. Plutselig så er jeg mamma til en liten baby igjen, med alt det innebærer av travle dager og søvnløse netter. Men det er en grunn til at jeg orker å gjøre det gang på gang. Eller rettere sagt, det er mange grunner. Grunner som mange kanskje ikke forstår, som må erfares og kjennes på kroppen før man føler verdien av dem. 

Som følelsen av å sette et nytt liv til verden. Javisst er det vondt, men det er også en helt spesiell følelse, og noe som virkelig er med på å forme deg som menneske. Det øyeblikket du får holde ditt nyfødte barn i armene, et barn du har båret inni deg i ni måneder, et barn som er en del av deg, som kommer gjennom deg. Det er ikke bare en baby, men et lite individ som skal vokse opp til å bli sin egen person. En del av familien din, den familien du har skapt sammen med mannen (eller kvinnen) du har valgt. 

Hverdagen med barn i hus, og særlig de aller minste, er travel og til tider preget av kaos. Travel på den måten at man holder på med noe konstant, og bare det å komme seg i dusjen byr på utfordringer. Men når dagen er omme så har man egentlig ikke gjort noen ting. Men det har sine fordeler det også. Man lærer seg å prioritere tiden sin. Finne ut av hva som er viktig og hva som ikke er verdt å bruke tiden sin på. Tiden blir rett og slett mer dyrebar. Og så blir man mindre egoistisk. Livet slutter å dreie seg om seg selv. Det handler ikke lenger om hva man kan gjøre for å finne lykken selv, men hvordan man kan gjøre sine nærmeste lykkelige. Og når man slutter å fokusere så mye på seg selv og sine egne behov, så blir man ofte mye lykkeligere selv også. 

😀 Helene

Starte nå, eller vente til etter nyttår?

Eldstesønnen mi  kommenterte her om dagen at jeg hadde vært så usunn etter at Jesse ble født. Jeg er normalt sett godt over gjennomsnittlig sunn, så her blir det lagt merke til om jeg tar meg en sjokolade. Eller et glass brus. Sistnevnte er noe jeg ikke har drukket i det hele tatt på mange år, så det var med forundring i blikket guttene så på meg da jeg kom hjem med en halvliter Pepsi Max. Nå kan jeg ikke lenger skylde på at det er graviditeten som gir meg cravings, men brusen ble unnskyldt med at jeg blir så tørst når jeg ammer. Og det er en god del sannhet i det! Jeg skal tross alt produsere rund 7,5 dl melk til dagen, og tørsten min har vært helt uslokkelig de siste ukene. Og selvom jeg altså for det meste drikker vann, så har jeg fått et irriterende sug etter brus i det siste. Og det er jeg ikke fornøyd med, ettersom brus er versting nummer 1 på min liste over usunnheter man ikke bør tilføre kroppen. Uavhengig om det er sukkerfritt eller ikke. 

Men, siden jeg ser på ukene etter fødsel som en unntakstilstand, så har jeg bestemt meg for å akseptere det. Og jeg kommer til å fortsette med å både drikke brus og spise sjokolade frem til nyttår. Men da er det stopp. Ikke fordi at det er et nyttårsforsett, men fordi at det passer bra med tanke på at det da er 1 måned siden fødselen. Da er det på tide å komme helt inn i gode rutiner igjen. 

Men selvom jeg kommer til å skeie ut med usunnheter i jula, så betyr ikke det at jeg lar alt skli ut. Det går fremdeles an å gjøre mange sunne valg innimellom, det må ikke være alt eller ingenting. Og så er det heller ikke slik at jeg spiser søtsaker hver eneste dag, bare mye oftere enn hva som er vanlig for meg. Jeg spiser også fortsatt grønnsaker, frukt og quinoa eller lignende hver dag. Grovt estimert så er omtrent halvparten av det jeg spiser i løpet av dagen på den sunne siden av skalaen, og det er tross alt ikke verst. Så jeg velger å fokusere på den sunne halvdelen av kostholdet mitt, og snart vil jeg være tilbake på 80 prosent sunt. På treningsfronten ligger det også dårlig an. Det å planlegge å dra på treningssenter med en nyfødt, er lettere sagt enn gjort. Så her er fokuset å få inn så mye “sniktrening” som mulig hjemme. Noen pushup mens middagen lages, knebøy på stuegulvet, og noen minutter med planken i løpet av dagen. Så får treningssenteret vente til de dagene det passer og jeg klarer å komme meg ut av dørene. Så jeg føler ikke at jeg har satt alt på pause til etter nyttår, jeg har fremdeles de gode tankene rundt trening og kosthold, og prøver å ta så mange gode valg som mulig i hverdagen. Men håpet er at fra nyttår så skal jeg være klar til å starte opp med et skikkelig hardkjør igjen. Hva er deres tanker rundt kosthold og trening i jula?

😀 Helene

Tilpasning til en ny hverdag

Snart tre uker er gått siden min lille solstråle kom til verden, og vi holder på å tilpasse oss vår nye hverdag. Vi er fremdeles på det stadiet at dagen går i ett, men uten at jeg egentlig har gjort noenting. I hvertfall de dagene hvor jeg har alle fem guttene, så går tiden unna. Jeg står som regel ikke opp før i ti tiden, og klokken blir ofte både ett og to før jeg får tid til å spise mitt første måltid. Og når jeg først får spist, så blir det ofte noe veldig enkelt. Middag har det blitt lite av, jeg lager jo middag til guttene, men siden jeg ikke spiser kjøtt, så har jeg pleid å lage to middage. Det går ikke nå lenger, så her må jeg legge en ny plan. Eller bare planlegge litt bedre.

Men selv om alt er litt på halv åtte akkurat nå, så er jeg veldig fornøyd med min nye hverdag. Det er så deilig å bare være hjemme, og det er første gang på lenge hvor jeg faktisk har trives med å være hjemme. Det hjelper på at jeg liker meg så godt i den nye leiligheten min, og jeg har egentlig ikke lyst til å gjøre så mye annet for tiden. Med blogging, barn og trening så har jeg egentlig nok å henge fingrene i om dagene også, det er faktisk ikke tid til å kjede seg i det hele tatt. Men når været begynner å bli varmere, så dukker nok rastløsheten min opp igjen!

Nå har jeg nettopp hatt besøk av min storesøster fra Los Angeles i et par dager, og alle guttene har også vært her. Jeg har ikke sett henne på over to år nå, så det var veldig koselig med besøk. Men etter å ha hatt huset fullt, så er det også alltid godt når stillheten senker seg igjen. Guttene ble nettopp hentet av pappaen sin, så nå er det bare meg og lille JJ igjen. Han skal ha seg et bad før det er leggetid, så skal jeg nyte roen og resten av kvelden med en spennende serie på Netflix. Ha en fin kveld alle sammen.

 😀 Helene