Skulle ikke du vært hjemme og slappa av?

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt dette, enten fordi jeg trener, jobber eller farter rundt. Og det er ingenting som irriterer meg mer enn å bli fortalt at jeg trenger å slappe av. For det er virkelig det siste jeg trenger. Det virker som om folk har en holdning om at når man er gravid og i barselperioden så skal man bare være inne og hvile og ta det med ro. For det første så kan jeg ikke tenke meg noe mer kjedelig, og for det andre så er det ingenting som er verre for kroppen og energinivået mitt. 

Greit for de som jobber lange dager, da trenger man selvfølgelig å hvile seg når man kommer hjem. Men når man ikke har noe annet å gjøre, så er ikke en time trening til dagen mye, selv så nærme fødselen. Jeg står opp i 7 tiden hver dag, da har jeg fått den søvnen jeg trenger uansett om jeg har guttene eller ikke. Så bruker jeg lang tid på frokost, kaffe og nettsurfing, før jeg omsider kommer meg i dusjen. Så vaser jeg rundt en times tid i mens jeg kler meg og sminker meg, og så blir klokken plutselig 12 før jeg er klar til å trene. Så har jeg en times tid på trening, og ofte setter jeg meg ned med et blad og leser litt før jeg drar hjem.

Og så har jeg fremdeles en hel dag igjen og få til å gå. Hvis jeg i det hele tatt skal ha sjans til å sovne på kvelden så må jeg ha vært i nok aktivitet til at jeg blir trøtt. Så derfor er jeg nå tilbake til å trene minst fem dager i uka. Og det er herlig. Jeg hadde trodd at jeg skulle drive mer med yoga og gåturer på dette stadiet, men det er faktisk noe jeg ikke klarer i det hele tatt på grunn av bekkenet. Styrketrening derimot er ingen problem, selvom øvelsesutvalget for ben er meget begrenset. Og så lenge dette funker så kommer jeg til å fortsette med det, både nå og etter fødselen. 

😀 Helene

Slik spiser jeg i løpet av en dag

Jeg er et periodemenneske i matveien, og kan gjerne spise det samme hver dag over lengre tid før jeg bytter vaner. Men noen ting er og blir gjengangere, og jeg ender alltid tilbake på de når jeg ikke er så lei lengre. Her får dere se hvordan en typisk dag i matveien ser ut hos meg. Dette er slik jeg spiser mesteparten av tiden, selvfølgelig er det dager hvor jeg spiser mer eller  mindre, men dette er en gjennomsnittlig dag. I tillegg så går det ned en god del kopper kaffe (ikke mer enn to nå som jeg er gravid) og jeg drikker vann til alle måltidene.

Frokost

Havregrynsskål med mandelmelk eller økologisk helmelk, gresskarfrø og hakkede nøtter, eller vaniljekesam med havregryn, hakkede nøtter og oppskåren frukt. 

Mellommåltid/Etter trening

Smoothie, smoothie bowl eller to never nøtter, en frukt og et glass sjokomelk eller juice. For eksempel DENNE friske kiwi smoothiebowlen, eller DENNE smoothien med skogsbær og druer.

Lunsj

Egg og avokado, enten i en wrap, på skiva eller en omelett med grønnsaker på siden. Alternativt så spiser jeg 3-4 rugsprø med ost, paprika, tomat og agurk. For eksempel DISSE  eggewrapsene med pesto, eller DISSE avokadotoastene. 

Middag

Her er det selvfølgelig veldig variabelt fra dag til dag, men veldig ofte så spiser jeg en form for skål med ris/fullkornspata/quinoa eller lignende og masse grønnsaker. I tillegg så har jeg en form for vegetarisk proteinkilde, som oftest laget på bønner og linser. For eksempel falafel, vegetarburger eller “meat substitute”. DENNE vegetar bolognesen er jeg veldig glad i, eller DENNE quinoa og plantain skålen.

Kveldssnacks/Mellommåltider

Trenger jeg mer mat eller er snacksen på kvelden, så spiser jeg som oftest masse nøtter, enten hasselnøtter eller mandler, frisk frukt og/eller knekkebrød. Jeg elsker knekkebrød med ost eller kremost, og dette velger jeg faktisk ofte som snacks også. Gjerne med en kopp grønn te til. 

 

😀 Helene

Små turgleder

Det blir ikke noe tur på oss denne helgen, men jeg hadde så lyst til å dele litt flere bilder fra forrige helgs utflukt med dere! Guttene kom sent til meg i går, fordi det hadde vært Halloween fest på skolen. I dag startet vi med å sove lenge, spise en sen frokost, og så ta turen på biblioteket for å låne litt filmer og bøker. I morgen skal minsten ha barneselskap, så utenom litt handling i dag blir det en skikkelig innehelg på oss.

Selvom det er deilig med slike innehelger en gang i blant, så foretrekker jeg at vi får oss i hvertfall en liten tur ut for å puste inn frisk luft. Guttene faller til ro på en helt annen måte etter at de har fått vært utendørs og luftet seg. Turdagene våre er også de eneste gangene hvor pølse i brød er godkjent som måltid, og det vet gutta godt! Så om jeg sliter med å få de med meg ut av dørene, så hjelper det på å lokke dem med engangsgrill og pølser! Etter en lang tur ute så er det alltid like fantastisk å hive seg ned i sofaen med noe godt og varmt i koppen og en god bok. 

I dag får jeg nøye meg med litt handling, husarbeid og planlegging av selskap før jeg kan slå meg ned og starte på den nye boken jeg har lånt. Hva er deres planer for helga! 

 

😀 Helene

Overkroppsøkt med fokus på skuldre

I dag skulle jeg egentlig kjøre en ren overkroppsøkt på treningssenteret, men det klarte å snike seg inn to rumpeøvelser også. Planen var egentlig å starte med stående roing med stang, men jeg merket fort at det ikke var en øvelse som var gjennomførbar med min store mage, så derfor startet jeg heller med rumenske markløft. Avslutningsvis så hadde jeg tenkt til å ta rollouts på ball, men her også merket jeg at det ble for tungt, så da tok jeg like godt hip thrust.  

Så overkroppsøkten min idag endte opp med å se slik ut: 

  • Rumenske markløft
  • Sittende skulderpress 
  • En arms roing
  • Skulderhev med manualer
  • Stående sidehev
  • Utrotasjon i kabel
  • Tricepspress
  • Hip thrust på bosuball 

 

Her tok jeg fire sett av den første øvelsen, deretter tre sett av de øvrige. Jeg kan tenke meg at jeg kommer til å bli ganske så støl i armene i morgen, det er nemlig ikke ofte jeg trener på denne måten, med mange øvelser på samme muskelgruppe. Som oftest så trener jeg full kropp med forskjellige fokusdager,  for eksempel spenst, relativ styrke, eller hypertrofi (muskelvekst). Men forandring fryder, og det ble faktisk en ganske så tung økt i dag. 

I morgen tar jeg sannsynligvis treningsfri, og så blir det bena som får kjørt seg på søndag. Det er så utrolig deilig å være tilbake på treningssenteret, jeg føler meg ikke som meg selv når jeg ikke får trent styrke aktivt. Jeg har begynt å glede meg skikkelig til babyen er født, og jeg kan dra frem alle de gøye øvelsene som jeg ikke har vært i stand til å trene på lenge. Hva er deres treningsplaner i helgen? Eller har dere gjort unna øktene deres i ukedagene?

😀 Helene

En gladnyhet før helga

Jeg ville bare stikke innom for å dele en aldri så liten gladnyhet med dere! Jeg nevnte jo forrige uke at jeg skulle til jordmor å sjekke leie til babyen, ettersom den har ligget i seteleie gjennom hele svangerskapet. Jordmora mente at den hadde snudd seg rundt da hun sjekket, men hun ville gjerne at vi skulle få det bekreftet hundre prosent, så hun henviste meg til ultralydundersøkelse. Jeg var på den timen i dag, og der kunne de raskt bekrefte at barnet hadde snudd seg, og ligger med hodet godt ned. For en utrolig lettelse! Jeg har vært så bekymret for at det skulle ende i en setefødsel, og i tillegg alene, men nå slipper jeg heldigvis å uroe meg for det. Nå kan jeg se frem til en helt naturlig fødsel, og selvom det så klart er vondt, så er jeg ikke redd fordi jeg vet hva jeg går til. Så nå er det bare til å begynne å forberede seg på fødselen, både mentalt, og kanskje også på tide å handle inn litt ting til den nye babyen. Jeg har nemlig ikke kjøpt en eneste ting til h*n enda…

😀 Helene

Saftig eplekake med pecan nøtter

Jeg foretrekker kaker som ikke er så veldig søte, og halverer ofte sukkermengden i forhold til oppskriftene jeg finner. Det gjorde jeg med denne kaken også, og resultatet ble en av de beste eplekakene jeg har laget. Til en form på 26 cm trenger du:

– 4 egg

-1,5 dl sukker

-100 g smør

– 3 dl melk

– 5 dl hvetemel

-1 dl havremel

-3 ts bakepulver

– 2-3 epler i tynne båter

– 2 dl hakkede nøtter, jeg brukte pecan nøtter

– sukker og kanel til strøssel

Pisk stiv eggedosis av egg og sukker. Hell i smeltet smør og melk og sikt så på mel og bakepulver. Bland godt sammen med en slikkepott til du har en lett og klumpfri røre. Bland så nøttene i og hell røra i en smurt ildfast form. Legg eplebåtene i et pent mønster på toppen av kaka, og strø på med kanel og sukker. Stek på nederste rille i ovnen i ca 40 minutter på 175 grader. Tips: Bruk gjerne 2 ts med kanel i kakerøra for å få en mer krydrete smak, eller litt vaniljeessens for en søtere kake.

 

😀 Helene

Jeg sa jeg ikke skulle men….

Hei alle sammen! Det er litt kronglete med denne bloggen nå for tiden, fordi jeg ikke har internett hjemme. Lang historie, men det har vist seg og være veldig vanskelig å finne internettleverandør akkurat der jeg bor, og jeg endte til slutt opp med å bestille fiberbredbånd gjennom strømleverandøren min. Men det har jo tatt sin tid, det er over fire uker siden jeg bestilte, og til tross for at jeg har purret på dem så har jeg fremdeles ikke hørt noe fra montør. Så jeg har måtte ty til biblioteket og kafeer for å få publisert blogginnlegg og holde sosiale medier oppdatert. Så om jeg er treig på å svare på mailer, meldinger, snaps og lignende, så vet dere hvorfor! 

De siste månedene har jeg også bare drevet med hjemmetrening. Med reising, flytting og pendlig både hit og dit så har det ikke vært mulig for meg å være medlem på et treningssenter. Og jeg tenkte at siden jeg nå var så nærme fødselen, så ville det ikke være noe vits i å melde seg inn enda heller. Men så måtte jeg gi meg på jobben i baren, og da ble plutselig dagene veldig lange. I tillegg til at jeg fikk mer overskudd ettersom jeg ikke lenger trengte å spare på energien til å jobbe. Og da var det ikke nok med hjemmetrening for meg lengre. Så 36 uker på vei meldte jeg meg rett og slett inn i et treningssenter igjen. Og det er jeg glad for! Jeg har klart fire styrkeøkter i uka, og det er mye bedre kvalitet over treningen nå enn da jeg puslet med det hjemme, så jeg føler meg i mye bedre form nå. 

For meg som er vant til å trene mye tung styrke, så får jeg veldig lite ut av å trene med helt lette vekter. Som ikke-gravid så har jeg brukt spenst, tempo, og typisk intervalløkter for å få slike økter tunge nok, men akkurat nå er ikke dette områder jeg klarer å presse meg på. Da synes jeg det er mye bedre å trene ett og ett sett med vekter, gjerne med rolig tempo og gode pauser i mellom. En typisk økt for meg nå består gjerne av:

  • Knebøy med stang 8*3 
  • Rumenske markløft 10*3 
  • Skulderpress manual 8*3
  • Bredt nedtrekk 10*3
  • Ett bens markløft i kabel 10*3
  • Facepull 12*3

Øvelsene blir hovedsakelig valgt ut i fra de jeg klarer å utføre, og jeg velger tre for overkropp og tre for underkropp hver gang. Jeg prøver å variere litt på øvelsene, men som sagt så er det så mye jeg ikke kan gjøre så det går mye i det samme. Knebøy kjører jeg med bredere fotstilling enn normalt, og jeg går heller ikke like dypt som jeg pleier. Ellers så gir jeg meg alltid imens jeg har mer å gå på, jeg avslutter med følelsen av at jeg fint kunne tatt i mer. Jeg er jo godt vant med både trening og det å være gravid, så jeg klarer veldig fint å regulere både frekvensen og belastningen slik at den passer for meg. Derfor er det ikke noe problem å trene styrke til og med nå nærme terminen. Og kjenner jeg meg selv rett, så blir det ikke lange pausen etter fødselen heller! PS: Følg meg gjerne på Instagram for videosnutter og bilder av treningsøktene mine: Frkenfersh 

😀 Helene

Nærmer det seg fødsel?

Jeg har i overkant av tre uker igjen til termin, så det er uansett ikke lenge igjen til fødselen. Men dette er også den tiden hvor kroppen begynner å bli rastløs, og tre uker kan føles ut som en evighet. Frem til nå så har jeg ikke hatt noe ønske om å føde før tiden, det har ikke vært noe tungt å være gravid og jeg stortrives med hverdagen min akkurat nå. Morgenene tilbringes i sofaen med en kopp kaffe og en spennende roman eller en bok om fotografering, formiddagen går med til trening etterfulgt av en sunn og smakfull lunsj, og jeg bruker mye tid på å jobbe med bloggen min, både skriving og bilder. Jeg går på tur med min kjære Lumix (kameraet) når det er fint vær, har ukentlige shopping og kafebesøk, og jeg eksperimenterer på kjøkkenet så ofte jeg har guttene. Slik kan jeg godt trives med å ha det en stund til.

Men så er det denne kroppen min da, som tydligvis begynner å forberede seg på fødselen. Den siste uken har begynt å bli hakket tyngre, magen min er konstant hard, og kynnerene presser på nerver og sender smerter nedover bena. Noen ganger er det så jeg lurer på om fødselen skal starte, men heldigvis har den ikke gjort det til nå. En skulle tro at jeg var ekspert etter å ha gjennomgått fire fødsler, men dette er bare en slik ting som man aldri blir klok på. Jeg er aldri helt sikker før riene er så kraftige at jeg ikke kan snakke, eller etterfulgt av vannavgang eller blødning.

Nettene er søvnløse helt uten grunn, jeg klarer bare ikke å finne roen, og kan ikke huske sist jeg sov en hel natt igjennom. Det er så hjernen min forbereder seg på søvnløse netter i månedene som kommer, og jeg får vel like gjerne venne meg til det allerede nå. Så med dette i tankene har jeg begynt å håpe så smått på at jeg ikke kommer til å gå til termin. Selvom det betyr at faren går glipp av fødselen. Jeg kan tenke meg at denne følelsen bare ommer å øke i dagene og ukene som kommer, og jo nærmere termin, jo mer leter jeg etter tegn på at fødselen er i gang. Men, jeg skal prøve å slappe av å bare nyte tilværelsen enda litt til!

 

 

😀 Helene

 

Søndagstur til Viking gården

Dette innlegget skulle ha blitt postet i går, men grunnet manglende internett hjemme så kommer det ikke før nå! Søndagen her på Haugalandet var helt fantastisk, en mild og klar høstdag, med blå himmel og strålende sol. Så jeg tok guttene med ut på tur til en av mine favoritt plasser her på øya, nemlig Vikingården på Bukkøy. For dere som ikke bor her og vet hva det er, så er det altså her Harald Hårfagre hadde sin hovedgård i vikingtiden, og de har derfor bygget opp en vikinggård slik som den ville sett ut på den tiden. I tillegg så har de et museum under bakken, og utgravinger har vært på gang rundt kirken de siste årene. 

Stemningen her ute er en helt egen, og jeg blir alltid slått over hvor grønt gresset er og hvor blå himmelen og havet er her. Bildene er helt uredigerte fra kameraet, et par av de er stilt litt på lysstyrken, men ellers er det helt naturlige bilder som gjengir hvor vakkert det faktisk er. Selve turen er en 15 minutters gåtur på grusvei fra parkeringsplassen og bort til selve Vikinggården. Så det er en flott tur med barnevogn da man kan ta den med hele veien inn. 

Jeg har lest litt forskjellige fotobøker den siste uken, og var ivrig etter å teste noe av det jeg hadde lært. Jeg ble kjempefornøyd med bildene, og fikk prøvd flere forskjellige funksjoner på kameraet. Det ble så mange bra at det var kjempevanskelig å plukke ut de beste til å dele her. Jeg har fremdeles mye å lære om fotografering, men nå følte jeg ihvertfall at jeg har kommet et skritt videre i forståelsen av kameraet mitt. Jeg håper på mange fine høstdager fremover slik at jeg kan fylle dagene med mer fotografering utendørs. 

😀 Helene

Kontrollert vektoppgang i svangerskapet

For meg så er det en selvfølge at man skal ha en kontrollert vektoppgang i svangerskapet. Går man inn med holdningen om at man kan spise og kose seg så mye man vil, så risikerer man å legge på seg overdrevent mye. For det er ingen hemmelighet at man legger på seg som gravid, kroppen lagrer mer på fettet, forbrenningen går saktere, man blir naturlig mindre aktiv, og i tillegg så spiser man mer. Kroppen fylles med mer vann, og man får rundt en liter ekstra med blod, hjertet må jobbe hardere for å pumpe blodet rundt i kroppen, og om man i tillegg legger på seg veldig mye, så er det klart at dette vil slite på kroppen. 

Vel vitende om dette så ønsker jeg så klart å begrense vektoppgangen min, men det betyr hverken kaloritelling eller overdreven daglig trening. Det betyr at jeg er mer bevisst de små valgene jeg tar hver dag, og summen av disse vil gjøre at jeg klarer å holde vektoppgangen på et nivå jeg er fornøyd med. I mine tidligere svangeskap så har jeg lagt på meg rundt 20-25 kilo. Nå skal det nevnes at jeg var ekstremt undervektig på den tiden, men jeg hadde heller ikke mye kunnskap om kosthold og trening, og livsstilen min var en helt annen. Jeg drakk minst en halvliter sjokomelk hver eneste dag, noen ganger til og med en hel. Jeg hadde nok ikke det verste kostholdet, og jeg var ikke inaktiv, men jeg trente ikke og jeg spiste nok i overkant av hva jeg hadde behov for. Denne gangen har jeg hatt et mye mer bevisst forhold til vektoppgangen. Jeg satt meg tidlig et mål om å gå opp 12 kilo totalt, fra 58 til 70 kilo (noe som er innafor anbefalt vektøkning for normalvektige). Det betyr ikke at jeg får panikk om jeg går opp mer eller mindre, men det har gitt meg noe å forholde meg til. Og det er lettere å stramme inn når jeg har sett at vekten øker for raskt.

For eksempel i perioder hvor jeg er mindre aktiv og mye stillesittende, så passer jeg på å ikke spise noe annet enn vanlig sunn mat. Ingen boller på Shell eller sjokolade i bilen på vei hjem fra butikken (noe jeg for øvrig ALDRI gjør når jeg ikke er gravid), men heller en smoothie eller yoghurt som demper søtsuget. Jeg trener minst to ganger i uken, ikke alltid av like bra kvalitet, men det viktigste er at jeg gjør noe. Noen uker har jeg masse energi og klarer masse, og da er det en ekstra bonus. Jeg passer på å få meg en gåtur i uka i tillegg, noen ganger en kort tur, andre ganger har det endt opp med skogsturer på to-tre timer. Og så prøver jeg og holde meg så mye som mulig i bevegelse hver dag. Hverdagslige aktiviteter som støvsuging, rydding, og vasking av gulver, og jeg går ut til postkassen for å hente posten istedenfor å ta den når jeg kjøre forbi. Jeg har hele tiden hatt et bevisst fokus på å balansere matinntaket sammen med aktivitetsnivået, og det har virket. Nå er jeg i uke 36 og veier 69 kilo, noe som er helt innafor.

Jeg må innrømme at jeg spiser en god del mer søtsaker nå som jeg er gravid enn det jeg gjør til vanlig, men allikavel så er ca 80 prosent av det jeg spiser derimot veldig sunt. Og så lenge vekten har gått opp så jevnt og rolig, så synes jeg det er greit. Hva er deres tanker om kontrollert vektoppgang i svangerskapet? 

😀 Helene