Drømmekjolen

Mellom sykdom og reising og alt som har skjedd i det siste, har jeg helt glemt å fortelle dere at jeg har funnet drømmekjolen! Etter mitt forrige innlegg ble jeg tipset om en fantastisk bra brudesalong i Vennesla. Etter en titt på deres instagramkonto, drmmekjolen, ble jeg overbevist om at jeg kom til å finne kjolen min der. De skulle nemlig få inn et parti med kjoler fra en designer som jeg ikke har klart å finne noen andre i Norge som selger, og alle kjolene er bohemske og noen nesten hippieaktige i stilen. Jeg klarte å få en time der dagen etter at kjolene kom inn, og jeg var så heldig å få være den aller første til å prøve de. 

Og etter å ha prøvd både prinsesse kjoler, gudinne kjoler, tettsittende kjoler og bohemske kjoler, fant jeg en som bare var helt «meg». Og i tillegg så satt den som støpt på meg, det trengs ingen tilpasninger i det hele tatt, den var som designet til meg. Og nei, det er ingen av kjolene jeg viser her som er min, den forblir hemmelig til den store dagen 22.07-2017! Nå er det bare til å få resten av bryllupet på plass, noe som har vist seg og være vanskeligere enn først anntatt.

 

😀 Helene

 

Kjøttfri mandag på Afrikansk vis

Jeg elsker å eksperimentere med nye retter, og som kommende kone til en afrikaner har jeg lært meg mange annerledes vegetar retter. Denne skal opprinnelig lages med frossen spinat eller gresskar blader(Muboora), men jeg hadde blandet litt på oppskriftene og brukte okra i istedenfor. Maisgrøten som lages ved siden av kalles Sadza i Zimbabwe, men er bedre kjent som Polenta i Europa. Denne retten er helt vegetarisk og det eneste du trenger er:

  • Maismel/Polenta (ikke maizenna)
  • 2 ss grov økologisk peanut butter
  • 1 pk okra (ev. spinat)
  • 1 stor ss tomatpure (gjerne en variant med chilli)
  • 1 rød løk

Det første du starter med er å lage Sadzaen. Den lager du på samme måte som fløyelsgrøt, den trenger koketid på ca 40 minutter, og den må røres i kontinuerlig. Det viktigste for å få en god konsistens på grøten, er forholdet mellom væske og mel, 1 del polenta på 2 deler vann. Finn frem den største gryten du har, fyll opp 1 tredjedel med vann, og kok opp. Fyll på med litt og litt polenta, og rør kraftig og lenge mellom hver gang. Bruk en stor tresleiv, og kjenn at grøten tykner og blir glatt før du fyller på mer. Gjenta dette til du har en tjukk og glatt grøt, skru så ned platen og la grøten småputre i ca 30 minutter til. Rør innimellom for å unngå at den svir seg fast. 

Nå kan du starte på tilbehøret. Bruker du okra så deler du den i centimeter tykke skivver. Skjær bort endene da disse er harde og ikke så gode å spise. Stek gylden sammen med rødløk, tilsett så peanut butter, tomatpure og ca 1 dl vann. Bruker du frossen spinat så kan du redusere vannmengden, men prøv deg frem til du oppnår ønsket tykkelse. La det hele småkoke i omtrent 10 minutter, og smak til med salt og pepper.  

Istedenfor tomatpure så brukte jeg en boks med en pure av soltørkede tomater og chilli. Denne setter en ekstra god smak på retten, og jeg brukte den også som saus ved siden av. Jeg fant pureen i en innvandrerbutikk, men den er ikke nødvendig for å lage retten.  Dette her er en utrolig enkel rett og lage, og samtidig det billigste måltidet jeg noengang har spist. Men allikavel både godt og næringsrikt.

😀 Helene

Reiseblues og fråtsing i Indisk

Uken min i Skottland er allerede over, og sent i går landet jeg på flyplassen i Stavanger. Her ventet en natt på hotell, og snart skal jeg avgårde for å hente gutta. Men først kommer noen flere bilder til dere!

Vi har en greie med indisk mat, helt siden første gangen jeg traff han på Curacao har vi lett etter gode indiske restauranter. Vi fant aldri noen plass der, og han lovet meg at vi skulle ta det igjen en annen gang. Og det har blitt mange av dem, denne turen var vi på hele fire forskjellige indiske restauranter i tre forskjellige byer. Og disse bildene kommer fra det som ble min favoritt, en moderne restaurant i Glasgow. 

Som vegetarianer er indisk mat alltid et godt alternativ da de har så utrolig mange smakfulle retter uten kjøtt. Jeg elsker duftene av karri, koriander og ingefær, og disse krydderne bruker jeg masse i matlagingen hjemme også. Vårt siste måltid før jeg reiste hjem i går var også et indisk måltid, og det var med et tungt hjerte vi skiltes på flyplassen. 

Jeg som alltid har elsket å reise, elsket følelsen av å tusle rundt på flyplassen og se på de mange forskjellige menneskene  med sine egne historier fra rundt om i verden. Nå har det blitt en plass jeg vegrer meg for,  en plass hvor jeg sitter med en klump i halsen, hvor jeg føler meg tom, hvor jeg kjenner at hjertet mitt synker dypere og dypere ned. 

Det å si farvel har aldri vært så vanskelig før, og det blir bare verre og verre for hver gang. Jeg blir fysisk uvel, klarer ikke spise, til og med ikke kaffen går ned. Hver gang jeg forlater han, så forlater jeg livet mitt. Reising er ikke lenger det det pleide å være, og nå drømmer jeg bare om den dagen hvor vi kan slå oss til ro å nyte livet vårt sammen.

😀 Helene

Whisky tour i St Andrews

Herlig fred så fort tiden går når man koser seg! I dag er siste dagen min her i Skottland, og vi har vært på flere utflukter enn jeg klarer å dele. I går dro vi inn til kystbyen St. Andrews, og dette har absolutt vært min favortittby til nå. 

Høydepunktet på turen var besøk på en av byens destillerier, Kingsbarns. Det er et destilleri av nyere dato, men selve bygget er en restaurert og modernisert 200 år gammel gård. Jeg elsket blandingen av gamle steinvegger, trebjelker i taket og glatte malte betongvegger. Dette er akkurat den stilen vi skal bygge vårt Zambia hus i, så jeg endte opp med å knipse mer bilder av vegger og interiør enn av oss.

Selve touren på destilleriet ble avsluttet med prøvesmaking på whisky, men jeg må innrømme at det er en drikk jeg aldri har lært meg å like. I dag går turen inn til Glasgow hvor Mr. Bennett for tiden bor på camp, og vi har en del ærend og ting som må ordnes. Ikke bare ferie med andre ord, men vi prøver å komme oss tidlig tilbake så vi kan nyte vår siste kveld sammen.

😀 Helene

Sightseeing in the grey city

Etter noen dager med sightseeing i Skottland, må jeg konkludere med at mer deprimerende plass enn dette skal du lete lenge etter! Selvom landsbygda er koselig med sine gamle sjarmerende steinhus og store åkre, så er det en gjennomgående grå og trist stemning over landet. Skydekket ligger tett over byene, store, mørke og dystre borger ruver over landskapet, hver eneste bygning er bygget i samme gråbrune stilen med knøttsmå vinduer. Til og med skogene har den samme dystre stemningen over seg.

Men, de grå omgivelsene har ikke hindret oss i å ha det gøy, og vi har vært på massevis av utflukter. Vi hadde oss en nydelig tur rundt the Hermitage, en park som er kjent for sine store trær. Så dro vi videre til Queens wiew, et utkikkspunkt som tydeligvis også blir brukt som frierplass. Her hang det hengelåser med navn og dato på de mange som hadde ingått sin forlovelse her. 

 

Så hadde vi en dag i Stirling, hvor vi blant annet var på okse auksjon og i Stirling Castle. Det er fascinerende  og tenke på hvordan de har klart å bygge disse digre massive stein slottene i en tid da de ikke hadde maskiner. Store fargerike veggtepper dekorerte veggene, utskjæret trefigurer og takmalerier gjorde de store rommene mer innbydende. Men allikavel så hviler det en dyster stemning over slottene.       

I dag går turen tilbake til Edinburgh for litt shopping, sightseeing og indisk mat. Kameraet mitt blir liggende hjemme, men Iphonen får bli med, så noen bilder blir det sikkert. Ellers så kan dere følge meg på Snapchat Frkenfresh for å få flere oppdateringer.

😀 Helene

Det perfekte blogg kamera

God morgen herlige mennesker! Er det flere enn meg som har vinterferie nå? I dag er jeg på tredje dagen i Skottland, og så langt har det vært late, men nydelige dager i en hytte/leilighet på landsbygda utenfor Edinburgh. Jeg landet tidlig på lørdagen, og vi tok toget i til sentrum i Edinburgh for å gjøre noen ærend. Det første vi gjorde var å hente mitt nye etterlengtede kamera, og jeg gleder meg så utrolig mye til å ta fantastiske bilder til bloggen min med dette kameraet. Kameraet er en Panasonic Lumix DMC-G7, og det er et såkalt hybridkamera. Det både filmer og tar bilder i 4K, har innebygget wifi, vendbar touchscreen, timelapse funksjon, mange forskjellige filtre og mye mer. Jeg var ute etter et kamera som jeg både kunne filme og ta bilder med, og dette har fått helt fantastiske kritikker på begge områder. Med ekstrautstyr kan du få et kamera som leverer tett opp mot et mye dyrere proff kamera. Jeg har ikke fått testet det helt ut enda ettersom vi bare har vært inne i leiligheten vå til nå, men senere i dag skal vi ut på utflukt, og da får mitt dyrebare kamera være med! Resten av uka har vi planlagt sightseeing, hikings og whisky trails, så jeg lover dere at det kommer mye bra bilder utover!

😀 Helene

Tre sunnere valg når søtsuget melder seg

Når søtsuget melder seg, så lønner det seg å ha noen enkle, men sunne valg for hånden. Og det finnes utallige alternativer til sjokolade som både er søte og samtidig inneholder vitaminer og næringsstoffer. Og aller viktigst, de er alle kjempelette og lage!

1. Yoghurtbowl med granola og bær

Dette er det enkleste alternativet du kan finne, og med havregryn og usøtet yoghurt kan dette også spises som frokost. Men som erstatning for søtsaker kan du tillate deg å gå for favorittyoghurten din og en crunchy granola. Jeg bruker Tine fyldig da denne har et høyere protein innhold enn en vanlig yoghurt. Topp med frosne bær, nøtter eller banan.

2. Raw sjokolademilkshake

Dette anser jeg som det sunneste alternativet på denne listen, særlig om du bruker Raw kakaopulver i stedetfor en sjokomelk variant. Smoothien smaker en herlig blanding av sjokolade, nøtter og banan, og full oppskrift finner du HER.

3. Chiapudding med kokosmelk

Enda en frokostfavoritt som med enkle grep kan erstatte usunne søtsaker. Denne trenger noen timer i kjøleskapet, så her må du planlegge litt. Hva med å sette den i kjøleskapet de dagene du vet at du ofte har behov for noe søtt? Full oppskrift på chiapudding finner dere  HER, men for en søtere variant kan dere bytte ut mandelmelken med ris/kokos melk( fås kjøpt på matvareforetninger som en ferdig blandet drikk)  eller en blanding av mandelmelk og vanlig kokosmelk. Tilsett gjerne en ts vaniljesukker, og topp med frukt og bær.

Det jeg liker så godt med disse sunne søtsakene er at de alle både metter og tilfører kroppen næringsstoffer. Så her får du tilfredstilt søtsuget ditt uten å fylle på med tomme kalorier. Hvor fantastisk er vel ikke det?

😀 Helene 

Give me a pair of heels, and I will conquer the world

Som PT Helene og treningsblogger består hverdagsantrekket av tights og hettegensere. Min gamle garderobe har knapt sett dagens lys det siste halvannet året, og hælene mine har ligget pent plassert i sine respektive skoesker. (Ja , mange av de fremdeles med prislappen på). Som firebarnsmor er mitt sosiale liv begrenset til lik null, så når jeg ikke befinner meg på jobb i tights, så er jeg hjemme i joggebuksa og holder styr på flokken. 

Så det er ikke så rart hvis dere ikke har fått med dere at jeg er ei skikkelig pyntejente. Jeg ELSKER høye hæler, jeg tror ikke jeg eide et eneste par med flate sko før jeg ble hekta på trening. Jeg kan gå med nesten hva som helst, og føle meg helt fantastisk når jeg hiver på meg et par sko hvor hælen løfter meg opp fra bakken. Holdningen blir strakere, jeg bærer hodet høyere, jeg føler meg som en vinner. 

Neste uke er det vinterferie, og gutta skal til faren sin. Jeg skal ut å reise igjen, og denne gangen går turen til Skottland hvor jeg skal tilbringe en uke med min Mister Bennett. Etter en dypdykk i garderoben min for å finne passende reiseantrekk, fant jeg et par helt ubrukte ankelboots fra Bianco. Jeg kan ikke huske når jeg kjøpte de, men det må i hvertfall være to-tre år siden. Hvis ikke mer? Og det var motivasjon nok for meg til å ta et skikkelig oppgjør med den siste tidens klesvaner. Fra nå av skal tightsen være forbeholdt trening, jobb og tur, og jeg, blogger Helene, mamma Helene, Helene Bennett, tar stilen min tilbake.

😀 Helene

Nytt etternavn og en ny epoke

Min superspreke start på 2017 har måtte la vente på seg. En uke i Zambia resulterte i to omganger med malaria, noe både jobben og treningen min har fått lide under. Men nå er jeg endelig helt parasittfri, og klar til å stå på videre. Treningen må vente enda litt lenger, men helt ærlig så har det vært deilig med en periode helt i ro. Det har blitt mange timer foran Macen disse ukene, men for det meste har disse timene blitt brukt veldig produktivt, og det er utrolig hva jeg har fått tid til! You Tube kanalen min er oppe å går, nytt kamera er bestilt, blogginnlegg har blitt planlagt og skrevet, artikler til Tine er levert, brudekjolen er kjøpt inn og jeg har kommet et langt skritt videre i bryllupsplanleggingen. Etternavnet mitt er byttet i de kanalene det er mulig, Bennett er det navnet jeg kommer til å ta, og derfor bruker jeg det allerede nå i kommersiell sammenheng. Dessuten så føler jeg meg som Helene Bennett allerede, det var alltid meningen at jeg skulle ende opp med det navnet.Nå har jeg halvannen uke igjen med delvis ro, før jeg går inn i en ny og hektisk periode. Det er så mye spennende som skjer fremover, og det på alle arenaer i livet mitt! Og jeg må bare sørge for at jeg er på topp både fysisk og mentalt, klar til å omfavne en ny fremtid og nye muligheter.

😀 Helene

16 minutters HIIT Workout

HIIT står for High Intensity Interval Training, og som det ligger i ordet er dette korte, harde intervall økter med gjennomgående høy intensitet. Jeg liker å sette sammen øvelser hvor man får trent gjennom hele kroppen på en økt.  Øvelser som for eksempel burpees, thrusters, og push up/ renegade row er perfekte i slike økter.

Denne 16 minutters økten er satt sammen av tre øvelser,  den første må kjøres i to omganger da du må ta en runde på hvert ben. Totalt skal du jobbe i fire runder, start med øvelse 1, jobb i 40 sekunder, ta pause i 20 sekunder. Så går du rett videre til øvelse 2. Slik fortsetter du til du har vært igjennom alle øvelsene 4 ganger. Øvelse 1 ? Utfall med vektskive foran kroppen

Her valgte jeg en 10 kilos vektskive, men du kan velge den vekten som passer for deg. Den skal holdes i brysthøyde gjennom hele arbeidstiden. Husk en runde på hvert ben.

Øvelse 2-  Situps ed vektskive over hodet

Denne øvelsen kan være veldig tung, og for noen holder det å bare strekke armene i været uten vekt. Pass på å bruke magemusklene for å dra deg opp, du skal ikke ta sats.

Øvelse 3- Knebøy med vektskive over hodet (Thrusters)

Start med vektskiven foran kroppen, gå ned i en dyp knebøy, og løft vektskiven over hodet på strake armer i det du jobber deg opp.

😀 Helene