Trodde du Norvegia var vegetarisk?

Jeg er opptatt av å vite hva jeg spiser, i så stor grad det er mulig ihvertfall. Som vegetarianer må man lete selv for å finne ut av hva man kan spise, det nytter ikke å høre på gode råd fra næringsmiddel industrien. Osteretter blir i så og si alle tilfeller fremstilt som vegetariske, både i oppskrifter og som en anbefalt proteinkilde for vegetarianere.  Derfor tenker mange ikke over hva osten er fremstilt av, og mange har overhodet ikke peiling på hva de forskjellige meieriproduktene inneholder.

Er du vegetarianer, men ønsker å fortsette å spise ost? Velg oster som er fremstilt med mikrobiell løpe!

Når det gjelder meieriprodukter, så er det veldig individuelt hva man velger å avstå fra. De aller fleste vegetarianere har egg eller melk som en del av kostholdet sitt. Selv om dette er produkter som stammer fra dyr, så inneholder det ikke deler av selve dyret, og derfor kan det trygt inngå som en del av et vegetarisk kosthold. Og da kommer vi inn på dette med vår kjære gulost! Osten som blir promotert som en god proteinkilde for vegetarianere, som mange uvitende spiser med god samvittighet, men som i virkeligheten er laget med løpe fra storfemager.   skjermbilde-2016-09-29-kl-09-18-20

Dette er noe som litt for mange ikke er klar over, og merkingen på ostene er overhodet ikke god nok på dette området. Her står det nemlig bare at produktet inneholder løpe, men det kommer ikke frem om det er løpe fra storfemager, eller om denne er fremstilt mikrobielt og dermed vegetarvennlig. Etter å ha undersøkt de største aktørene på markedet, så fant jeg ut at Synnøve Finden lager alle sine oster med vegetarisk løpe. Så dere kan trygt spise Gauda, Kongsgård og standard Synnøve Finden gulost uten å få i dere rester fra dyrekadaver. Hos Tine derimot, så har jeg bare klart å finne en gulost som er laget uten vanlig løpe, og dette er Nordbo.

gulost_original

For å finne ut av hvilke oster du kan spise, så må du faktisk inn på hver enkelt aktør sin hjemmeside, og lete deg frem til ostene som er laget på mikrobiell løpe. Man MÅ ikke avstå fra oster med animalsk løpe selvom man er vegetarianer, men jeg er opptatt av at folk skal få muligheten til å ta denne avgjørelsen selv. Og det kan man ikke gjøre dersom man ikke vet hva maten vi spiser inneholder!

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Hva er løpe?

Dette har jeg ventet lenge på!

Endelig, dette er noe jeg har ventet lenge på! Helt siden jeg flyttet til Kristiansand for litt over ett år siden, så er det noe som har manglet her. Men ikke nå lenger, nå har nemlig Kristiansand fått sin aller første Tuftepark!img_2154 

For meg så er dette en stor ting, dette er alt jeg brenner for innen trening og livsstil. For det første så er det lagt opp til at man kan trene utendørs. Bare det i seg selv synes jeg er helt fantastisk, det å gi mennesker muligheten til å utføre styrketrening utendørs i frisk luft. For det andre så er det et lavterskeltilbud, som blant annet alle som ikke føler at de passer inn på et vanlig treningssenter kan bruke. Og så er Tufteparken en plass som åpner like mye for lek og utforsking, som for tradisjonell trening

 img_2146

Og det siste er noe jeg uten tvil har savnet dette siste året. Når man jobber på et treningssenter så blir det fort til at øktene må være korte og effektive, og for min del så har det gått på bekostning av leken og gleden i treningen. Det å være ute i en park som dette, setter virkelig kreativiteten i sving igjen, og jeg fant fort frem til gamle kunster igjen i stengene.img_2150

img_2147

Man trenger ikke være apekatt for å trene her heller, tradisjonelle styrkeøvelser som pullups, pushups eller dips er supre å gjøre her, eller du kan ta knebøy og utfall på bakken om du vil. Mulighetene er uendelige, og parkene passer like godt for unge som for gamle og for trente som for utrente. img_2152

img_2153

Parken kommer til å bli hyppig brukt av meg fremover (selvom den ligger på motsatt side av byen), og det kommer også flere treningsprogram som kan brukes her i parken. Har dere noen ønsker om hva jeg skal ta med i programmene?

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Matpakketipset; Proteinrike eggemuffins

Jeg har fått forespørsel om å lage oppskrift på eggeretter, og her kommer den aller første! Dette er i tillegg et supert valg til matboksen, både for barn og voksne. Enkelt å lage, og enkelt å ta med seg. Inspirasjon til denne oppskriften har jeg hentet hos lindastuhaug.

img_1937

Til en porsjon på 6-8 muffins trenger du;

  • 5 egg
  • 2 ss kesam
  • 0,5 ts bakepulver
  • 150 g bogskinke
  • valgfrie grønnsaker
  • salt/pepper/grillkrydder

I vår familie så spiser vi ikke det samme, så her har alle fått velge hva de vil putte oppi sin muffins. Selv så er jeg vegetarianer, så jeg droppet kjøttet og fylte heller på med ekstr grønnsaker.e5f42d79-e79a-45fa-bf6d-7fdeb8884e08

Visp egg og kesam sammen med salt papper og grillkrydder. Fordel grønnsaker og skinke utover i muffinsformene, og hell eggeblandingen over. Spar gjerne på litt av fyllet, som du kan legge på toppen av muffinsene for  et mer delikat utseende. Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca 20 minutter. Mine hevet seg godt ut av formene, men sank litt ned igjen etter at jeg tok de ut.img_1948

img_1944

Tips: Bruk muffinsformer av silikon eller lignende materiale, ikke bruk papirformer. Jeg testet begge deler, og med papirformene måtte jeg skrape egget løs fra formen.

Med en god salat og hjemmelaget grovbrød, kan disse muffinsene også spises som en enkel middag.

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

 

Tren sammen workshop

Egenvekt trening har alltid vært mitt hovedengasjement når det gjelder trening, så da Funkygine og Lasse Tufte arrangerte Workshop på Elixia Vågsbygd, så måtte jeg bare få det med meg! Jeg har tidligere tatt kurs i Calisthenics gjennom Lasse Tufte som jeg var storfornøyd med, så jeg visste at dette kom til å bli et bra arrangement.img_1865

img_1816

img_1826Det fire timers lange treningsopplegget inneholdt mye variert trening, og det jeg synes var aller gøyest, var parøvelsene. Her var det mye nytt, til og med for meg, og sammen med flere andre Elixia ansatte ble dagen full av lek og latter. Det gikk overraskende bra med duo øvelsene, mye fordi jeg hadde en partner som jeg samarbeidet veldig godt med. Det er ikke alle øvelsene vi jobbet med som har like stor treningsverdi. Noen av dem skal rett og slett bare være gøye. Og det er akkurat slik jeg liker det, noen ganger handler det bare om å bevege seg på nye måter og gjøre noe man aldri har gjort før. Trening er så mye mer enn bare sett og repetisjoner!img_1848

img_1845

img_1853

img_1856Helgen var minnerik og motiverende, og nå gleder jeg meg til å leke apekatt på trening igjen! Etter at jeg begynte å jobbe på et treningssenter så har det blitt for mye tradisjonell styrketrening på bekostning av egenvekttreningen min, og og jeg har glemt ut hvordan det er å utfordre kroppen i nye bevegelsesmønster. Da var det godt med en påminnelse i form av en lang og leken treningsdag med masse sprudlende mennesker.

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Ny og oppdatert blogg!

Det er kanskje noen av dere som har merket at det har vært veldig stille fra meg både på bloggen og ellers i sosiale medier den siste tiden.. Jeg har jobbet i kulissene med å endre designet på bloggen min, og endelig så er den klar nok til å publiseres! Denne siden er mer oversiktlig, og jeg har gjort det lettere for dere å kunne finne frem i innleggene mine.4da80622-300e-45a1-b1ee-e5e6063c5714Her skal det også bli lett å lete frem både oppskrifter og treningsprogram, og dette er noe jeg kommer til å bygge gradvis på etterhvert. Det er fremdeles endel småting som må utbedres på side, men bloggsiden er i hvert fall akkurat som før, og dere finner allerede noen oppskrifter under kostholdsfanen. !f8059cf5-4c42-4f1e-a92c-7e6f0a2a4009Jeg håper dere tar dere tid til å kikke igjennom sidene mine, og jeg blir veldig glad på tilbakemeldinger på hva dere synes. Og kommenter også gjerne på hva dere ønsker dere mer av!

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Mitt eget lille paradis

Denne lille leiligheten min som jeg har vært så sterkt misfornøyd med, har utvilsomt sine positive sider også. Og det er definitivt det fantastiske uteområdet som er den beste siden. Alt ifra terrassen som er lunt plassert under tak, til gressplenen med utsikt over havet og stranden, og også den lille stranden med brygga som ligger perfekt plassert i bunnen av skråningen utenfor huset mitt.IMG_1514IMG_1531De korte tre ukene jeg har bodd her har jeg allerede grillet og badet mer enn hele det siste året jeg har bodd i Kristiansand. Ikke bare er det jeg som har kost meg her ute i hagen, men jeg har også hatt barneselskap, familieselskap og masse besøk her. På morgenen har jeg tatt med meg kaffen ut og nytt stillheten sammen med den nydelige solnedgangen, og kveldene har jeg sittet med ett glass rødvin og kikket på stjernene.IMG_1529IMG_1369 Macen min har jeg så og si lagt helt fra meg, og det er utrolig deilig å kunne få ha en skikkelig uteplass igjen. Den veier utvilsomt opp for det at leiligheten er så mørk og liten. Så får jeg bare håpe at høsten blir like fin som sensommeren har vært, og at vinteren kommer sent i år!

 

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook