Ukas middagstips

På varme sommerdager så frister det ikke å bruke mye tid på kjøkkenet. Men heldigvis så er det mye som kan lages like raskt som en Grandiosa, og som i tillegg er mye sunnere! Fylte pitabrød er alltid en klassiker her i huset, og fyllet kan varieres i det uendelige!IMG_7858Til gårsdagens middag hadde vi fiskekaker, grønnsaker og hummus som fyll. Det vil si barna hadde fiskekaker, imens jeg som er vegetarianer laget mitt eget grønnsaksfyll.

Du trenger:

  • Fiskekaker
  • Grønn salat
  • Tomater
  • Agurk
  • Paprika
  • Grove pitabrød
  • Rødløk
  • Brokkoli
  • Hjemmelaget hummus (Oppskrift HER)

Bruk fiskekaker med en stor andel fisk, gjerne Lofoten sine som inneholder hele 80 % fisk. Skjær de i strimler og stek i olje med salt og pepper. Varm pitabrødene i ovnen etter anvisning på pakken. Del opp grønnsakene og bland de til en frisk salat i en bolle. La litt av rødløken og paprikaen være igjen, og fres de i en stekepanne sammen med brokkoli og krydder. Så er det bare til å fylle pitabrødet med masse godsaker. C0DCCE7E-3FF9-4D21-92EE-692F53EF107EJeg lager veldig mye god mat som aldri havner på bloggen. Litt fordi at det er altfor rotete når jeg kokkelerer til at jeg klarer å ta bra bilder, og litt fordi at det er veldig tidkrevende å lage oppskrifter på alt jeg spiser 🙂 På snapchat deler jeg mye mer av kostholdet mitt, så dersom du ønsker mat og treningsinspo, så kan du legge meg til på Frkenfresh!

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Alternativ styrkeøkt

Jeg sliter enda med å finne helt tilbake til formen etter å ha hatt bihulebetennelse i lang tid. Hodepinen er heldigvis borte, men jeg blir fremdeles andpusten av selv den minste anstrengelse. Jeg vet jeg hadde kommet meg raskere om jeg hadde tatt meg helt fri noen dager, men det klarer jeg rett og slett ikke!

Cossack Squats

Jeg følte ikke for å ta mitt vanlige styrkeprogram idag, men hadde lyst til å kjøre mer på egenvektstrening. Mange av disse øvelsene har havne langt bak i prioriteringsrekken på trening i det siste, så det var utrolig gøy å ta de frem igjen! Jeg startet med en lang oppvarming med forskjellige tøying og mobiliseringsøvelser, og gikk så videre til bakoverbøyninger.

Programmet i dag bestod av:

  • Bridge/Backbend
  • Hodestående med omvendt legraise
  • Skatersquat til ettbeins markløft
  • Cossack squats
  • Liggende benhev med liten ball
  • Pistol squat på kettlebells

Pistol Squats

Dette er øvelser som jobber mye med balanse og stabiliseringsmuskulatur, og jeg kjente på formen at det er lenge siden jeg har holdt på med dette. Det var utrolig gøy å jobbe med disse øvelsene igjen, og jeg kommer definitivt til å ha flere treningsøkter som dette i sommer.

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Tidenes biceps pump

I går tok jeg treningsøkten min sammen med ei venninne som trener seg opp mot bikinifitness. Vi fulgte hennes program, og det var armer som stod på planen. Det vil si en hel treningsøkt med fokus på biceps og triceps! Dere som kjenner meg, vet at jeg aldri trener armene annet enn det de får gjennom pullups, pushups og dips. Så det å trene en hel økt med isolasjonsøvelser for disse små musklene, ble en helt ny opplevelse for meg. 

IMG_7629

Vi kjørte fire øvelser på hver av muskelgruppene med 3-4 sett og 8-10 repetisjoner på hver. Jeg må innrømme det at jeg følte meg en smule malplassert der jeg stod i kabelmaskinen og flekset med bicepsen! Nå vet jeg i hvertfall hvordan kundene mine føler det når jeg pusher de til å gjøre noe som er utenfor komfortsonen deres 😀

Det kommer nok ikke til å bli en vane å kjøre rene armdager på trening, men det var utrolig gøy å prøve seg på noe helt annet enn det jeg pleier å gjøre. Neste gang vi skal trene, så er det rumpa som står for tur. Jeg kan tenke meg at det kommer til å være litt mer i min gate, for selvom jeg ikke trener for å bygge kropp, så er det aldri feil med en booty pump.

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Skrivesperre og slappfisk modus

Den dårlige formen min ser ikke ut til å slippe taket med det første, og jeg blir andpusten bare av å plukke noe opp fra bakken. Treningsøktene mine lider under min midlertidige tilværelse som slappfisk, og nå har også kreativiteten min tatt seg en time-out. Jeg holder på å jobbe med et nytt treningsprogram for Fortsett.no, men hver gang jeg setter meg ned for å skrive, så blir hodet mitt helt blankt. At det skal være så vanskelig å formulere en setning altså!

IMG_5464Skrivesperren gjør seg også gjeldene her på bloggen. Jeg har masse ideer og utdrag til artikler og skrive, men jeg får det bare ikke ut. Jeg er på en sånn irriterende plass at jeg er rastløs og har lyst til å få gjort ting, men når jeg setter igang så sier bare kroppen og hodet stopp. Men nå har jeg tenkt å bli kvitt forkjølelsen en gang for alle, så jeg har handlet inn masse supersunn mat og kosttilskudd. Jeg vet at trøttheten min til dels skyldes jernmangel, så jeg har kjøpt Floradix, et lett opptakelig jerntilskudd. I tillegg så har jeg endelig fått bestillt ny Aloe Vera juice og Argi+, så nå skal energien komme tilbake på topp!IMG_5523 (1)Disse flotte bildene er fra lystestingen på en fotoshoot med Frode Vestgarden som skal brukes i treningsprogrammet jeg holder på med nå. Planen er å få det ferdig før helgen, for da blir det fullt opp med barneselskap til gutten min som fyller ni år  Ingen tid til avslapping her, så det er bare til å finne frem toppformen igjen.

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Søndagstrening og Street Art

God morgen solstråler. Det ble ikke noen sen oppdatering på bloggen i går, så da får den heller komme tidlig idag! Jeg har nemlig så mange flotte bilder av gatekunst fra Kristiansand og dele med dere.

Vi våknet opp til regn i går, og da måtte vi endre på strandplanene våre. Jeg tok med meg eldste sønnen på Elixia for en treningsøkt, og han gjorde det skikkelig bra på kassehopp. Han har hatt mange sperrer på det å hoppe høyt, så da han turte å satse til både 5 og 6 kasser, og fikk det til, så ble han selvfølgelig skikkelig gira. Det er ingenting som slår mestringsfølelsen over å flytte sine egne mentale sperrer!

IMG_7527

IMG_7493

IMG_7495

Da vi kom hjem hadde regnet stanset, og sola strålte varmt, så guttene hadde lyst til å dra inn til Nybyen for å trene mer. Dere husker kanskje at vi trente endel der sammen med KRS Beast  når vi flyttet ned hit? Nå har de fornyet hele området med ny fargesprakende Street Art, og jeg føler jeg får masse energi når jeg trener her. Hele Kristiansand er oppusset med gatekunst i forkant av sommeren med masse gøye festivaler og liv.

Her fikk jeg øvd meg på håndstående og clutchflag, og som vanlig ble det også endel pullups på meg. Men neste gang skal jeg ta på meg treningsklær som matcher med bakgrunnen! Hehe, som blogger så er det viktig å ha det estetiske på plass. 

IMG_7557

IMG_7507

Men nå må jeg få vekket guttene, og gjort meg klar til en travel dag på jobb! Jeg har bare formiddagstimer idag, så det kommer til å gå i ett de neste timene. Ha en super mandag alle sammen.

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Euforisk treningsrus

I dag har vært en fantastisk dag for meg. Faktisk på mange måter, men det er treningsbiten jeg skal dele med dere! Jeg hadde en calisthenicsdate (egenvektstrening) med en kompis idag, men jeg hadde ikke store forventinger til egen prestasjon ettersom jeg har vært en smule redusert av influensa denne uken.IMG_3447 En av øvelsene vi hadde på programmet var muscle up, en meget krevende overkroppsøvelse som er sammensatt av pull ups og dips på en høy stang. Jeg øvde en del på den ifjor, men jeg la den på hylla da progresjonen stagnerte helt. I stedenfor så valgte jeg å fokusere på å øke overkroppsstyrken min ved å trene vanlige pullups med ekstra belastning.IMG_0371 Og den fremgangsmåten har tydeligvis virket, fordi da jeg skulle prøve meg på muscle ups idag, så klarte jeg og komme meg opp! Jeg var helt uforberedt på det, så da jeg plutselig befant meg på oversiden av stangen, var jeg nesten i sjokk. Jeg måtte prøve både en og to ganger til, og hver gang klarte jeg og jobbe meg opp helt uten å bruke moment! Resten av dagen har jeg bare gått rundt i en deilig lykkerus, mestringsfølelsen er på topp, og treningsmotivasjonen er bedre enn noen gang! Det virker kanskje litt rart for dere at man kan bli så ekstatisk av å klare sin første muscle up, men jeg skal love dere at for en treningsnerd som meg, så er dette et stort øyeblikk! Kanskje det største til nå i min treningshistorie 🙂 IMG_0401IMG_0393Jeg er fremdeles litt for gira til å legge meg, så nå skal jeg roe ned med å trekke meg inn i en avslappende dagdrøm i mitt fantasirike hode. Bildene er for øvrig tatt av «min» fotograf Vestgarden Foto tidligere i høst da vi hadde vår første shoot. Jeg har delt noen av bildene her på bloggen før, men vi tok også mange som jeg ikke har fått brukt enda. Ha en super helg videre kjære lesere, og jeg håper jeg kan være med på å inspirere dere til å finne deres egne treningsmål.

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Grønn terapi mot influensa

Det er ikke ofte jeg blir syk, men denne uka her har jeg vært ganske så redusert i formen. Tropevarme ute kombinert med kraftig aircondition inne, og masse bading, har ført til rennende nese og sandpapir i halsen. Jeg er ikke så god på å være syk, så jeg har prøvd å overtale meg selv til at jeg bare er litt trøtt og sliten. Kroppen min er dessverre ikke helt enig, så jeg har måttet roe kraftig ned på treninga denne uka. Det har blitt rolige økter med lite belastning og lange pauser, og jeg har fylt på med masse grønnsaker og supersmoothier i løpet av dagen. IMG_7172En stor bolle med rå brokkoli, oliven, gresskarkjerner, pasta og salat er et fint middagsalternativ når matlysten mangler. Sammen med en smoothie fylt med bær, frukt, bipollen og ingefærrot, har jeg i hvertfall fått i meg dagsbehovet for frukt og grønt! Ingen problemer med å få i seg 5 om dagen her nei 😀 IMG_7209IMG_7197Ettersom formen min har vært så redusert, så har det blitt lite overskudd til utendørs aktiviteter. Da er det godt å ha en terrasse midt i skogen (nesten) hvor jeg kan få min daglige dose med frisk luft. Her har jeg ligget å daffet i solstolen siden helgen. Nå skal jeg imidlertid ut på en liten joggetur, men jeg har på følelsen at det kommer til å bli mer spasering enn løping på meg!

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Strandliv og årets første svømmetur

Wow, for et vær det har vært her på Sørlandet denne uken! Temperaturene har vært opp imot 27 grader, og til og med en liten bris, har det vært altfor varmt til å gjøre noe særlig. Jeg elsker jo dette været, og kunne gjerne ha tilbrakt hele dagen på stranden, men jeg må jo jobbe og trene også! Det blir imidlertid ikke de helt beste treningsøktene nå, fordi jeg lengter etter å hive treningsklærne til fordel for bikinien. IMG_6806 (1)IMG_6795Når sommeren kommer, så pleier jeg og ha et ekstra sett med badetøy i bilen, fordi jeg er den som spontant tar meg en dukkert så snart muligheten byr seg. Det finnes ikke noe bedre enn en undervanns svømmetur i kaldt, klart saltvann. Årets første bad hadde jeg i April, men idag fikk jeg min første skikkelige svømmetur.IMG_6823IMG_6792Jeg har ingen store reiseplaner i sommer, og i følge planen så skal jeg jobbe veldig masse. Men om været fortsetter som dette, så kommer det til å bli vanskelig. Jeg er overhodet ikke skapt for å være innendørs, og tilbringer lett tolv timer på stranden så lenge jeg kan bade og sole meg. Med en god bok, kaffe og noe knask å spise på, så blir jeg ikke lei av å være på stranda. Med saltvann i håret og sandete klær, så lever jeg i min egen lille lykkeboble. Sommeren 2014 hadde jeg mitt rekordår med bading hver eneste dag i 2 måneder. Da var vi først i Syden, og så var det en drømmesommer her hjemme. IMG_6870IMG_6920Jeg har troa på at dette kommer til å bli en bra sommer, men sånn i tilfelle det ikke blir det, så skal jeg få max ut av de varme dagene vi har nå. Så får heller husarbeidet vente til neste regnværsdag.

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook