Ovnsbakte rødbeter og vegetarburger

Jeg synes det er gøyest å lage mat når kjøleskapet begynner å bli tomt. Da må jeg bruke fantasien ut ifra det jeg har tilgjengelig, og det ender alltid opp i å bli overraskende velsmakende måltider ut av det. I går var en slik dag, med bare en håndfull forskjellige matvarer i kjøleskapet, klarte jeg og lage en nydelig, næringsrik vegetarrett.

IMG_1644

Til de ovnsbakte grønnsakene trenger du:

  • Rødbeter
  • Søtpotet
  • Olivenolje
  • Salt og pepper

Skjer grønnsakene i passelige skiver, og legg dem lagvis i en ildfast form. Bruk gjerne en blanding av både rød og gulbeter dersom du ønsker det. Krydre godt med grovkvernet salt og pepper, og hell olje over. Sett ovnen på 200 grader og stek til grønnsakene er møre, ca 5 minutter.

I mens grønnsakene står i ovnen, kan du lage vegetarburgere av bønner. Oppskrift på det har jeg delt tidligere på bloggen, og den finner du ved å klikke HER. Server gjerne maten med sauterte aspargestopper. Et næringsrikt og kalorifattig måltid, samtidig som det er utrolig godt! Les mer om helsefordelene ved å spise rødbeter ved å klikke HER.

IMG_1645

IMG_1646

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Med smoothie som medisin

Etter at alle fire gutta har vekslet på å være syke, var det omsider min tur. Det er ikke så ille som det høres ut til, for vi er alle slik som bare er litt dårlige en dag, så er det over. Gutta er bare fornøyde når de bli syke, fordi da får de en dag fri ifra skolen. Men jeg derimot, blir ikke mye fornøyd! En ting er når man blir så dårlig at man ikke klarer å tenke på noe som helst, men jeg kommer bare til det punktet at kroppen min ikke klarer å henge med på det hodet vil.IMG_1583Idag skulle jeg egentlig ha startet dagen med en sykt gøy dansetime som heter Love2Dance, og her skulle jeg hatt bevegelighetstrening under de siste sangene. Jeg vet jo at jeg ikke hadde hatt sjans til å kommet meg igjennom timen, men alikevel så er det så utrolig kjipt og gå glipp av den. Det er bare bagateller, men jeg er så kjempedårlig på å være syk. Det er ikke mye som er kjedeligere enn å ligge på sofaen og tenke på alt du skulle ha gjort, og har lyst til å gjøre, men som du bare ikke orker. Jeg blir rett og slett skikkelig sur av det! Men jeg får gjøre det beste ut av det, og bare godta at det ikke kommer til å skje så voldsomt mye idag. Et par smoothier med fersk ingefær og gurkemeie i, så er nok formen på topp igjen imorgen!

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

 

Leg day og Insomnia

Treningsprogrammet mitt består hovedaskeligt av fullkroppsprogram, men her om dagen hadde jeg en real beinøkt. Og den sved skikkelig! Jeg hadde med alle mine favorittøvelser for rumpe og ben, og programmet bestod av:

  • Knebøy
  • Strake markløft
  • Bulgarsk splittbøy
  • Pistol squat
  • Kickback med strikk

IMG_1468 Det var såvidt jeg klarte å presse meg opp fra en pistolsquat etter å ha vært igjennom de andre benøvelsene, men med litt støtte så klarte jeg og gjennomføre et par sett på hvert bein. Jeg blir som regel ikke særlig støl etter trening, men etter denne økta kjente jeg det godt i beina. Det er en herlig følelse når man kan legge seg ned i sofaen med god samvittighet, og kjenne at kroppen har jobbet hardt. Det er da det faktisk er godt å slappe av.IMG_1467IMG_1427Selvom jeg har vært superflink med trening i det siste, så har jeg hatt store problemer med søvnen. Av en eller annen grunn så ligger jeg våken til langt på natt uansett hvor trøtt jeg er. Og det begynner å kjennes. Så i kveld skal jeg prøve å sette på en film, og se om litt tom underholdning kan stoppe tankestrømmen min for en liten stund.

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Når motivasjonen er nye tights

Jada, jeg trener fordi jeg elsker det, fordi jeg elsker å bevege meg. Og som oftest er det motivasjon i seg selv. Men noen ganger skranter det på treningslysten her i gården, og da kan det hjelpe med en quick fix. For meg er den raskeste måten å skaffe seg motivasjon på, rett og slett og kjøpe den! Hva sier vel treningslyst mer en nye tights i spreke farger, som i tillegg matcher interiøret på treningssenteret ditt? Disse kule buksene fra Nike kan du kjøpe HER. <<Annonselenke>>

IMG_1235

Merk deg imidlertid at den kjøpte motivasjonen er kortvarig, og dersom det er din eneste motivasjon, så blir det fort kostbart! Det lønner seg med andre ord å ha en mer grunnleggende årsak som driver deg til den reglemessige treningsøkten. Hva er deres motivasjon til å trene, og hva gjør dere når dere trenger en «quick fix»?

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Dypere forståelse

Dagen startet veldig bra. Rolig morgen, kaffe og godt lesestoff. God tid til å stelle meg. Solskinn over et snødekket landskap. Tid til å filosofere over hvordan sollyset reflekteres i snøfnuggene. Knipset noen bra bloggbilder, frokost og fersk frukt, ananas. Hadde et bra innlegg planlagt til dere, bare et møte først, så skulle det publiseres.IMG_1229Nå sitter jeg i dypere tanker enn noengang. Kjenner jeg må ut, tankene må samles og kategoriseres og settes sammen og brukes. Før essensen av de forsvinner, ebber ut. Jeg plukket opp noe helt nytt idag, et glimt av noe som alltid har vært der, noe jeg har observert uten å bruke. Uten å helt forstå verdien av det, dybden av det. I dag forstod jeg.

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

IMG_1207

Storhandel og ukesplanlegging

Nå har jeg kommet inn igjen i handlerutinene mine, og mandags formiddag er nå forbeholdt ukeshandel. Jeg bruker ti minutter på søndags kveld til å gå igjennom skuffer og kjøleskap for å se hva jeg mangler, lage en ca middagsplan, og skrive handleliste. Nå slipper jeg alle småturene innom butikken etter jobb, eller å bruke lang tid på å fundere over hva vi skal lage til middag hver dag. Og jeg slipper å bli fristet til å kjøpe snacks hver gang jeg er inne på butikken! Enklere, billigere og jeg bruker mindre tid på handlingen.IMG_1186IMG_1184Det er som oftest de samme varene som ender opp i handleposene mine, blant annet havregryn, bønner, fullkornspasta, knekkebrød og masse forskjellig frukt, grønt og rent kjøtt. Selvom jeg er vegetarianer, så har jeg fire gutter som spiser kjøtt, og jeg passer på at mesteparten av det er så rent som mulig.

Nå er det snart middag og leksetid her, og så skal jeg tilbringe ettermiddagstimene på jobb idag. Ha en fin mandag videre alle sammen!

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Søndag i snøen

Søndager er familiedag og, når været tillater det, utedag. Kristiansand er fremdeles et vinterparadis, og på skolen til guttene har de laget en diger skøytebanen som kan brukes av alle i helgene. Det var langt flere enn oss som hadde tatt turen bort for å prøve ut skøytene sine, og for å ake i bakkene. Vintersolen varmet og vinden var stille, så de 8 minusgradene kjentes ikke så altfor kalde ut.

IMG_0932IMG_0925 Kald og frisk luft gjør underverker for formen uansett! Jeg har sikkert sagt det før, men det er ingenting som er bedre for helsen enn å være ute i naturen. Styrketrening og sunt kosthold er vel og bra det, men utendørsaktiviteter er energigivende på en helt annen måte. Jo lenger ut i naturen og bort ifra menneskeskapte ting du kommer, jo bedre er luften for deg. IMG_0956 En liten pust i bakken etter årets første dag med skøyter på bena. Jeg føler meg barnslig lykkelig etter en dag i snøen! Men selvom jeg liker snø og kulde, så må jeg jo ærlig innrømme at jeg ser frem til varmere dager. Vinteren er gøy en liten stund, men etterhvert så blir jeg ganske så lei av å pakke meg inn i ull, bobleklær og skjerf. Hva synes dere om den kalde vinteren vi har hatt i år?

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

IMG_0965IMG_0945

Sport and Fitness Blog Award

For en stund siden så fikk jeg en mail om at jeg er en av de nominerte i Saleduck sin Blog Award. Jeg legger ned mye arbeid i bloggen min, så det er utrolig gøy å se at den blir lagt merke til i havet av treningsblogger som finnes der ute. Avstemningen varer helt til den 15 Februar, så dersom dere liker bloggen min, så hadde jeg satt veldig stor pris på om dere hadde gått inn HER og stemt på meg!126d424c80967f6

Det er snart et år siden jeg startet bloggen min, og det er spennende å følge med på lesertallene og se at det stadig blir flere lesere. Jeg startet bloggen i håp om å kunne inspirere andre til en sunnere livsstil, ikke bare gjennom trening, men også gjennom kosthold og en sunn tankegang. De tilbakemeldingene jeg har fått av dere, viser at jeg har fått til det jeg har jobbet mot. Og all den positive responsen jeg har fått fra dere er gull verdt for meg!

😀 Helene

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

Hjemmelaget lunch og treningslek

I dag hadde jeg tid til å lage meg en god lunch hjemme mens jeg jobbet med en skoleoppgave. Jeg holder fremdeles på med studier til kostholdsveileder, og ligger fremdeles milesvis bak. det er i og for seg ikke et stort problem, jeg vet at jeg rekker å bli ferdig til eksamen. Men jeg liker ikke å ligge etter med ting, jeg har alltid i bakhodet at jeg må få levert inn neste oppgave. Så det skal bli deilig når jeg endelig er ferdig med studiene.

Inspirert av alt lesestoffet om sunn og naturlig mat, så raidet jeg kjøleskapet etter noe godt og lage. Valget falt på pitabrød fylt med kikerter, avocado og salat og jalepenos. Kjempegodt og superenkelt!IMG_0858

Jeg vil også dele noen treningsvideoer med dere fra tirsdagens trening. Etter at jeg var ferdig med min egen økt, så traff jeg en kamerat på treningssenteret. Jeg utfordret han til å ta pushups med meg stående på ryggen, og den tok han på strak arm! Selvom jeg visste at han var sterk, så ble jeg virkelig imponert!

 

Det var ikke bare Morten som ble utfordret, tidligere i uken var det nemlig noen som spurte meg om jeg ikke klarte å ta pushups på fire medisinballer. Da måtte jeg jo prøve å få det til, og etter et par halveis forsøk så fikk jeg det faktisk til 😀

Følg meg gjerne på Instargram og Facebook

😀 Helene

 

 

Bli med meg på Pole fitness!

Nå starter snarter det snart opp igjen nye kurs i Pole fitness på Elixia, og det er dyktige Ragnhild Gaudestad og Tone Govertsen som holder disse kusrene. Pole fitness er dans, beveglse og trening hvor man bruker stangen som verktøy, og man lærer seg en enorm kroppsbeherskelse. Det er en meget elegant og kunstnerisk treningsform, hele kroppen blir sterkere samtidig som man får uttrykke seg gjennom dans og bevegelse. I tillegg så er det en sport hvor fokuset ligger i å mestre en ny bevegelse eller øvelse, ikke i det å få flatest mulig mage. Er det rart jeg elsker sporten!?

12466166_10156389202685282_3763520078358376534_oDu trenger ikke være medlem på Elixia for å bli med på dette, og du kan til og med prøve en time før du melder deg på kurset! Første Drop in er allerede nå til lørdag, hiv dere på og prøv da vel! Har dere lyst, men er fremdeles litt skeptiske? Les DENNE artikkelen i Fevennen om hvordan Tone Govertsen gikk fra å være støttemedlem til å bli hektet på Pole fitness.

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook

😀 Helene

60AC7858-9AF9-4B23-8D52-CD8ED6AD6CA1