Dagen derpå trening

Alkohol og trening er ikke den beste kombinasjonen, men jeg føler alltid for en treningsøkt dagen derpå. Det ble noen glass vin for mange i går, så jeg våknet opp med tung kropp og dundrende hodeverk i dag. Ikke akkurat den beste starten på dagen, men jeg klarte å komme meg på trening etterhvert. Jeg skal ikke skryte på meg en superøkt, men jeg er fornøyd med prestasjonen min alikevel.

IMG_0411

IMG_0380 

IMG_0413

En lang oppvarming etterfulgt av sett med lange pauser imellom gjorde treningen overkommelig til tross for en dårlig form. På forhånd hadde jeg passet på og spise en god frokost og drikke masse vann, og jeg tok meg også en liten kaffepause i treningen 🙂 Ikke så veldig effektivt om man gjør dette ofte, men det var en veldig koselig treningsdag! I morgen satser jeg på å ta en full økt tidlig på morgenen, før jeg skal ha PT kunder. Har dere tatt dere treningsfri i jula, eller trener dere som normalt?

😀 Helene

On a sunday morning

Søndager som dette kunne jeg fint ha blitt vant med! Jeg sov til jeg våknet av meg selv, barna lekte stille og rolig i stuen, og jeg har ingen planer før senere i dag. Det betyr god tid til kaffe og bloggskriving 🙂 Rundstykker står på heving, og det blir en sen frokost om ikke så altfor lenge til. IMG_0292Nå er jeg i gang med å planlegge det nye året. Jeg har mye som skjer, og det dukker stadig opp nye muligheter jeg ønsker å utforske. Den neste uken skal brukes til å legge opp strukturen for hvordan 2016 skal se ut. Jeg kjenner handligskraften min kommer til å være sterk dette året, og jeg har begynt forberedelsene både mentalt og i praksis. I det juletreet er ute av huset mitt, så begynner en ny epoke, og jeg klør i fingrene etter å hive det ut allerede nå. Men jeg har bestemt meg for å la det stå til nyttår, så jeg har begynt å sortere ut andre ting som skal ut av livet mitt først. Og det er ikke lite! Men det føles godt å kvitte seg med det. Jeg trives best med lite ting, og jo mindre jeg eier, jo friere føler jeg meg.

Dere skal få høre mer om planene mine snart, men nå er det på tide med frokost her.

😀 Helene

Polefitness i romjula

For en som er vant med å leve på bønner og brokkoli så er jula en hard tid! Selv om jeg hovedsaklig spiser grønnsaker nå også så har tilbehøret inneholdt mye fett, og det kjenner jeg på formen! Tung i kroppen og sliten i hodet, var det godt å komme seg ut på trening i noen timer idag. Jeg var tydeligvis ikke den eneste som tenkte det, fordi treningssenteret var stappfullt! IMG_0147IMG_0155Hovedplanen min var uansett og få øvd litt på poledance, og heldigvis var salen ledig. Jeg tror jeg har anlegg for å bli ganske god i sporten, men her er bevegeligheten min en begrensende faktor. Jeg er så langt unna spagaten at jeg ikke får til en god split, og jeg sliter med å holde bena helt strake. Men med tanke på hvor kort tid jeg har holdt på med dette, så er jeg storfornøyd med innsatsen 🙂 Nå gleder jeg meg til neste kurs som starter på Elixia en gang i Januar. Men frem til det så skal jeg fortsette og øve på egenhånd så jeg ikke glemmer ut alt jeg har lært til nå.IMG_0241

Nytt antrekk og julegaveshopping

Bare noen dager igjen til jul, og jeg ligger milevis bak å være klar. Etter flere timers handling både på Sørlandssenteret og i byen så er jeg nesten i boks med gavene. Det er sjelden jeg handler meg nye klær, men det var så utrolig mye fint i butikkene nå, så jeg klarte ikke la vær å kjøpe litt til meg selv og 🙂 Denne lekre jumpsuiten fant jeg på Mango, og den passer perfekt til julebordet jeg skal på i Januar.

IMG_0138 Jeg har lett lenge etter en drakt med halterneck og vide ben, og passformen på denne her var akkurat som den skulle. Så er det bare til å finne ut hvilket tlibehør jeg kan style den med, jeg er ikke akkurat noen fashion blogger, så det er ikke helt min gate. Heldigvis så har jeg god tid på å finne noe! IMG_0101   IMG_0128Resten av dagen har gått med til å handle inn mat, pakke julegaver og forberede morgendagen. Og den blir relativt lik som idag med shopping, baking og handling av mat. Vi får familiebesøk i jula, så her kommer det til å bli fullt hus.

Ble litt senere enn planlagt denne oppdateringen, så nå er det rett og slett på tide å komme seg i seng her!  God natt alle sammen 🙂

Rask og effektiv førjulsøkt

Mellom familiemiddager, baking og julegaveshopping så kan det være vanskelig å få tid til de lange treningsøktene. Særlig om du ligger like langt bak med juleforberedelsene som jeg gjør 🙂 Man trenger ikke gå glipp av treningen selvom man har det travelt, men det kan være lurt å effektivisere treningen slik at den tar så lite tid som mulig.

Dagens økt ble gjennomført på 45 minutter med høyt tempo og lite pauser, og jeg kjørte supersett med tre og tre øvelser sammen. Repetisjonsantallet lå mellom 10-15 repetisjoner (5 på pullups) og treningen bestod av

  • Bulgarsk splittbøy – Pullups – Leg Raise
  • Pistol squat – Kettlebell Pushup – Planke i slynge
  • Rygghev – Dips – L-sit

IMG_0011For meg som er vant til å trene tungt og med lange pauser, ble dette en veldig hard økt. Allerede etter første serie måtte jeg hive etter pusten, og jeg ble faktisk litt småkvalm etter endt trening. Det var ikke mye kult og oppdage at kondisen min var blitt så dårlig, så fra nå av jeg skal definitivt legge inn en økt i uka med høyt tempo.

Men nå må jeg springe videre fordi jeg allerede er forsinket til en julemiddag! Kom gjerne med tilbakemeldinger dersom dere prøver ut denne trenngsøkta 🙂

Veien ut av tåka

Dere har kanskje merket at jeg ikke har vært så aktiv i sosiale medier den siste tiden. Det er mange grunner til det, men først og fremst så har jeg hatt et behov for mental ro. Jeg er en person som alltid har hatt kontroll over det som betyr noe, økonomi, oppdragelse, hjemmet mitt. Jeg har vært strukturert og effektiv, og alltid fått unna det som skal gjøres på en god og riktig måte. Fundamentet mitt har vært sterkt, og med et godt grunnlag så tåler man ustabile perioder bedre. Etter at jeg ble alene så var det utrolig deilig å bare slippe kontrollen litt. Ikke være så rutinert og flink hele tiden. Jeg snudde gradvis opp ned på alt, alt ifra middagstider til pengebruk. Plutselig var ikke huset mitt ryddig hele tiden, jeg ble mer fleksibel på leggetiden til guttene, ting føltes liksom ikke så viktig ut lenger. Og jeg hadde kanskje godt av å slippe litt opp på kontrollen. Men man blir det man gjør ofte, og de holdningene man har, tar man med seg på alle områder i livet. Det går ikke an og la ting flyte hjemme, og forvente at andre ting i livet skal gå som smurt. Kaos avler kaos. Og selvom jeg synes det var skjønt med litt kaos en stund, så kom jeg til det punktet hvor det ble en del av hverdagen, det ble en del av personligheten min. De siste månedene har jeg kjent på konsekvensen av holdningsendringen min, jeg har følt at alt står å vipper på kanten, klart til å velte når som helst. Jeg har forstått at jeg må ta tilbake kontrollen før alt jeg har bygget opp raser i sammen. Og sakte men sikkert har jeg tatt tak i utfordringene og begynt å bygge en strukturert tilværelse igjen. Det kjennes ut som om en tåke har lettet, jeg føler meg så klar i hodet, rolig på en måte som det er lenge siden jeg har vært. Og det var virkelig på tide! Nå er jeg klar til å sette meg nye mål, og legge opp planen for året som kommer.

We are what we repeatedly do; Excellence, therefore, is not an act, but a habit

IMG_2953

 

Turist i egen by

Og så hadde jeg lyst til å dele noen bilder fra min fantastiske lørdag med dere 🙂 Som jeg nevnte så startet dagen veldig bra, og den endte enda bedre. Shoppingturen ble byttet ut med en spontan bar til bar runde sammen med en kamerat. Det er så mange returanter og utesteder jeg har hatt lyst til å prøve, så hvorfor ikke gå igjennom alle samme dag! Vi startet på Tilstede Mat og Mer, som er en reasturant med fokus på økologisk mat. De har både Raw Food, veganske retter og masse vegetarmat å velge i, en plass etter mitt hjerte med andre ord. Plassen levde opp til forventningene mine med kjempegod mat, super hyggelige servitører og god stemning. Vi fikk også komponere vår egen shot med økologisk sitron, ingefær og vodka, og så langt er det den beste shoten jeg noengang har smakt.DSC_2228 (1)DSC_2236Etter en lang dag rundt i Kristiansand by, så var det på tide med mat igjen, og da falt valget på Le Monde tapas restaurant. Jeg har hørt masse skryt om den plassen, og maten var virkelig like fantastisk som det folk har sagt. DSC_2238Det var kjempegøy å gå få oppdagelsesferd i hjembyen min, og jeg følte meg som turist i egen by. Det var rett og slett den beste dagen jeg har hatt på lenge! Nå føler jeg meg klar til en ny uke med jobb og juleforberedelese 🙂

Solterapi og vitamin påfyll

For en herlig start på dagen! Det å våkne opp til sol på en lørdag er bare helt fantastisk. Formen min blir bare bedre og bedre, og jeg tror den verste vinter bluesen er over! Jeg fikk unnagjort treningen ganske tidlig, og det ble en ganske bra økt. Etterpå dro jeg til brun og blid for å få meg en dose med sol, og det gjorde virkelig humøret mitt enda bedre! Huden min fikk litt av gløden tilbake igjen, den har vært helt blek og gusten den siste tiden. Nå skal jeg fylle på med litt grøntfor og vitaminer før turen går til byen for litt shopping. De vitaminene jeg bruker er Floradix, et flytende jernpreparat med blant annet flere typer B vitamin i seg. For å ta opp jern så trenger kroppen C vitaminer, så det kan være lurt å ta tilskuddet sammen med f. eks en appelsin eller kiwi. Jeg bruker også spirulina, og da hovedsaklig som en ingrediens i smoothier. Spirulina inneholder masse proteiner, GLA, klorofyll og rikelig med antioksidanter. Det er et produkt jeg absolutt kan anbefale alle å inkludere i kostholdet sitt! 

IMG_6771
IMG_6818
Jeg ser at solen allerede begynner å forsvinne fra den synlige himmelen, men jeg har i hvertfall fått noe ut av de få timene den var her 🙂 Ha en fin lørdag alle sammen!

Sterk kjerne med egenvekttrening

Jeg blir ofte spurt om jeg kan dele noen gode mageøvelser, og her kommer to av mine favoritter. Begge øvelsene er relativt tunge, og de passer bra til å trene med et lavere repetisjonsantall. Mange tror at man må trene med mange repetisjoner for å få effekt ut av magetreningen, men det fører bare til at musklene blir mer utholdene. Dersom målet er å bygge større muskler, så bør man velge tunge nok øvelser til at man bare klarer 8-12 repetisjoner per sett.

Leg raise:

Denne øvelsen trener primært de rette magemusklene, og motstanden kan enkelt reguleres til ønsket nivå. Bøyde knær er den letteste varianten, fokuser her på å løfte knærne så høyt som mulig. For en tyngre versjon kan du holde strake ben gjennom hele øvelsen, og jo høyere opp du kommer, desto tyngre bli øvelsen. Trekk skulderbladene ned og sammen for å unngå å begynne å pendle under utførelsen.

 

Dragonflag:

Denne øvelsen kan utføres både statisk og dynamisk, og for de fleste blir den aldri for lett. Man trener primært de rette magemusklene og ryggmusklene. Senk deg kontrollert ned mot bakken (benken), men ikke lenger ned enn at du klarer og løfte deg opp igjen. Hold en rett linje i hele kroppen. Belastningen kan enkelt reduseres ved å bøye det ene benet gjennom utførelsen eller ved å forkorte bevegelsesbanen.

Jeg har hatt endel tekniske problemer med bloggen i det siste, og av en eller annen grunn klarte jeg ikke å redigere størrelsen på videoene. Derfor ser dere en i king size versjon, mens en annen er i standard størrelse. Det får gå for denne gang 🙂

Årets første julebakst

Vel, treningsvideoene jeg har lovet dere har latt vente på seg. Jeg har hatt problemer med bloggen, så jeg får ikke lastet opp filmene. Jeg har prøvd å fikse det selv, men det ser ut til at jeg må ha litt mere hjelp. Så da får dere vente litt til på det!

I dag skal vi ha bakedag sammen med søstra mi og familien hennes. Det blir kjempekoselig, og absolutt på tide å begynne med juleforberedelsene. Så langt har jeg ikke fått opp pynten engang, så det blir litt å gjøre fremover. Heldigvis så er jeg ute av dvalen, så jeg skal klare å få alt ferdig i tide. Og det som ikke blir gjort, er uansett ikke så viktig 🙂 IMG_7852Nå er det bare en kjapp frokost, så skal jeg på jobb i noen timer, og forhåpentligvis så rekker jeg å trene selv også.IMG_7934