Det handler om perspektiv

Jeg får mye tilbakemeldinger fra folk om at de liker at jeg er så ærlig på bloggen. At jeg ikke bare skriver om hvor perfekt alt er, men at jeg viser de vanskelige dagene også. Og de har det vært mange av i det siste. Sinnstilstanden min svinger fra å være euforisk til å bli melankolsk. Den ene dagen bobler jeg over av lykke, jeg har stjerner i øynene, kjenner en dyp tilfredstillelse og glede fra langt inne i meg. Neste dag føler jeg meg helt tom, motløs, ensom. Som om jeg lever i en verden som alle rundt meg er en del av, men som jeg bare ikke klarer å forstå. Slik har det vært idag. Ikke fra morgenen av, men en eller annen gang i løpet av dagen kom følelsen krypende. Prøver å kartlegge grunnen til at jeg har vært så ustabil i det siste, det er ikke alltid så lett og se når det gjelder en selv. Men jeg vet hva jeg hadde sagt dersom det hadde gjeldt noen andre!

IMG_3818

Jeg har flyttet fra byen som har vært hjemplassen min de siste 14 årene, jeg har dratt fra vennene mine, fra faren til barna og fra huset mitt. Jeg sitter i en ny by og må bygge opp nettverket mitt så og si helt fra bunnen av. Inntekten min er langt ifra stabil, og jeg har overhodet ingen sikkerhetsnett. Alt avhenger min egen innsats, hvor bra jeg klarer å gjøre det. Og der har jeg også en stor utfordring, det er begrenset hva jeg som alenemor til fire gutter har kapasitet til. Veldig mange spør meg om hvordan jeg får det til, og helt ærlig så lurer jeg på det selv og noen ganger! Det kan være ensomt, det kan være travelt og det kan være frustrerende. Uansett så er dette et valg jeg har tatt, og det er et valg jeg ville tatt igjen også. Jeg er ikke redd for å feile, eller for å treffe bunnen. Jeg vet at livet har mange flere sorger i vente, men også mange fantastiske ting. Hvordan jeg velger å takle nedturene er med på å avgjøre hvor høyt og langt jeg kommer under oppturene. Og jeg er veldig bevisst på hvordan jeg tar de dårlige dagene. Om jeg føler meg alene og fortapt, så sier jeg at IDAG er jeg ensom. Da begrenser jeg ensomheten til å være gjeldene for kun den dagen, og ikke som en følelse som er gjeldene for livet mitt. Mens de gode dagene kan jeg si at jeg er ALLTID så lykkelig, da velger jeg at det er en følelse jeg vil ha mer av i livet. Denne teknikken prøver jeg å ta i bruk på alle områder i livet, selvom det noen ganger er lettere sagt en gjort.

Jeg har flyttet tilbake til hjembyen min, jeg treffer nye spennende mennesker hver eneste dag. Jeg er så heldig at jeg får jobbe med det jeg elsker, jeg får hjelpe mennsker med å oppdage gleden ved trening, gleden ved å lære å arbeide sammen med kroppen sin. Jeg får bruke hjernen min kreativt, jeg får endelig gleden av å kunne sette mine planer og ideer ut i live. Jeg kan skape min egen hverdag, jeg kan legge opp dagene rundt barnas rutiner og behov. Jeg er utstyrt med alt jeg trenger for å bygge det livet jeg har drømt om. Jeg er der jeg har jobbet meg opp til å være, jeg må bare huske perspektivet mitt!

Krisestemning med nedetid på bloggen

Denne morgenen skulle jeg starte med å dele et innlegg med dere om hvorfor jeg har blitt vegetarianer. Jeg spiste frokost, laget meg kaffe og satt meg ned med macen for å begynne på innlegget. Men til min store skrekk var både bloggen og webhotellet mitt nede, jeg fikk bare beskjed om at Safari ikke fant sidene, og jeg kjente panikken begynte å ta meg. Jeg har ikke vært flink til å ta backup av siden, og jeg ante ikke hva som hadde skjedd. Det ligger veldig mye arbeid bak denne bloggen, og jeg så for meg at alt bare var borte. Heldigvis fikk jeg tak i han som har hjulpet meg med innstallering av siden, og han fant ut av at det bare var webhotellet mitt som hadde problemer med sørveren. Jeg kunne puste lettet ut, og nå har jeg i hvertfall lært meg hvor viktig det er å ta sikkerhetskopi av alt arbeidet mitt.

Den eneste konsekvensen denne gang var at jeg ikke fikk tid til å skrive det innlegget jeg hadde planlagt. Nå er jeg på vei til utetrening, og senere blir det fullt hus med Halloween fest for barna. Så vegetarhistorien min får vente litt! Men dere får kanskje en treningsoppdatering senere ikveld. Ha en fin lørdag alle sammen 🙂

IMG_5018

All I ever wanted was everything

Det er så mange ting jeg har lyst til å gjøre, så mye jeg ønsker å oppleve og så mye jeg har lyst til å utrette. Og aller helst vil jeg gjøre alt på en gang, nå, akkurat nå! Jeg har allerede gapt over litt for mye på en gang, men alt er bare så gøy og jeg ønsker ikke å utsette noe av det. I dag begynte jeg på Pole Fitness, det er noe jeg har hatt lyst til å prøve så lenge jeg kan huske, og endelig har jeg fått muligheten! Det levde absolutt opp til forventningene mine, og jeg er kjempegira på å fortsette å trene. Det er en treningsform som passer veldig bra sammen med Calisthenics, vi bruker mange av de samme grepene, og vi jobber også mye med kroppen på lik måte. Den største forskjellen er at i Pole er det mer dans og elegante bevegelser som er med. Neste gang skal jeg få tatt noen bilder til dere, jeg blir bare så oppslukt i det jeg holder på med at jeg glemmer ut at jeg burde hatt det på kamera 🙂 IMG_6254Jeg holder også på å sette opp egne kurs i calisthenics, oppstarten er planlagt til midten av november og jeg er kjempespent på hvordan responsen kommer til å være. Jeg ønsker å bygge opp et treningsmiljø hvor fokuset ligger i å bruke sin egen kropp og utforske nye bevegelsesmønster. Og så ønsker jeg å reise, jeg lengter tilbake til LA og planen var egentlig at jeg skulle få til en tur før jul. Det ser det ikke ut som jeg får til, men jeg har mennesker jeg savner veldig der nede, så jeg må klare å finne plass til en tur i løpet av vinteren. Og så var det de studiene mine som jeg henger lysår bak de andre med, og calisthenicsgruppa  jeg trener med utenom jobben, og bloggen og barna og alt for mye annet. Det er godt at jeg liker å ha det travelt, mesteparten av tiden så er jeg bare glad sliten etter endt dag og ikke stresset sliten. Og jeg har ingen planer om å roe ned før jeg har kommet dit jeg vil.

Lek, ekstremsport eller systematisk trening?

Calisthenics åpner defintivt opp for muligheten til å leke seg i form. Det er en av grunnene til at jeg er så begeistret for treningsformen, man kan hoppe, klatre, slenge seg og ja, faktisk leke seg i form. Men, og her er det et stor men, det er en vesentlig forskjell på det å være i form og det å være godt trent. Og dersom målet ditt er å bli godt trent, da må du jobbe litt mer målrettet enn å bare leke rundt på trening.

Jeg har den siste uken hatt en liten undersøkelse på treningssenteret der jeg jobber for å finne ut av hva «vanlige» mennesker egentlig vet om treningsformen. Calisthenincs var et uttrykk som ingen av dem hadde hørt om før, men da jeg utdypet det til egenvekttrening så var det to svar som gikk igjen. Enten var egenvekttrening forbundet med ekstremt vanskelige øvelser som kun er beregnet på de aller flinkeste, eller så trodde de det var mer leking og husmorstrim. Ikke en eneste person var klar over at man kan bruke sin egen kropp til å trene systematisk og målrettet på lik linje som med tradisjonell vekttrening. Forskjellen er at ved egenvekttrening bruker man blant annet vektarm og vinkel for å regulere motstanden i øvelsen til ønsket belastning. Denne oppfatningen har jeg lyst til å gjøre noe med, jeg vil at flere skal lære seg om de mange fordelene ved å trene mer ved bruk av egen kropp. Risikoen for belastningsskader er minimal, man oppnår økt mobilitet, bedre stabilitet og man lærer seg å beherske sin egen kropp. Men man må starte med basic øvelser, og så følge en naturlig progresjonsstige opp imot de vanskelige øvelsene. Da får man jobbet inn en god teknikk, og styrken øker nok til at man klarer å utføre de mer avanserte øvelsene på en trygg og riktig måte.

IMG_5671

IMG_5669

Jeg synes det er ufattelig kult med alle triksene man kan gjøre innen Streetworkout, og det er en sport jeg ønsker at skal ha stor vekst i Norge. Likeledes så er det folkehelsen jeg er mest opptatt av, og som personlig trener er det vanlige folk jeg jobber med. Derfor ligger mitt hovedfokus i å spre informasjon og engasjement om hvordan denne treningsformen kan benyttes av alle for å få en bedre helse. Og så kan de mer avanserte øvelsene komme som et krydder i tilegg for de som er sterke nok, og de som ønsker å utfordre seg selv.

😀 Helene

Sunnere høst med supper

Høsten er tid for supper, og her er det mange muligheter for å lage rimelige og næringsrike middager.   Det er også enkelt å lage, så om du ikke har lyst til å stå på kjøkkenet hele dagen så kan en smakfull suppe være løsningen. Jeg er tilhenger av å holde ting enkelt, og det går ofte igjen i matveien også. Denne suppen laget jeg av rester fra en en tidlig Thanksgiving middag, og diverse grønnsaker jeg fant i kjøleskapet. Suppen er fylt med brokkoli, blomkål, rødkål, rødløk, ingefær, gulrot og røde linser som har kokt sammen med buljong og gurkemeie. Det finnes ikke noen enklere måte å lage middag på, og dette er også noe av det beste jeg vet. Dersom du er en av de som sliter med å få i deg nok grønt så er dette redningen. Gresskaret fikk jeg også med meg hjem ifra Thanksgiving middagen, men det har jeg ikke brukt enda. Sønnene mine har nemlig bestilt gresskarlykt til Halloween, så da må jeg vente til neste helg før jeg lager suppe av den .

IMG_5867

IMG_5865

Brokkoli er en gjenganger på kjøkkenet mitt, og jeg spiser den så og si hver dag. Ikke bare fordi det er en av favorittgrønnsakene mine, men også fordi den gir så utrolig mange helsegevinster. Den er rik på en rekke antioksidanter, kalsium og flere vitaminer blant annet. Forskning har også vist at den kan redusere risikoen for kreft og motvirke en rekke andre livsstilssykdommer. Som Hippokrates sa :

 

Let food by thy medicine and thy medicine your food

 

Før dagen starter

Mandager prøver jeg å unngå formiddagstimer og heller bare jobbe ettermiddag. Det gir en god start på uka, og jeg kan starte dagen rolig hjemme med kaffe og planlegging. Jeg er og blir håpløst begeistret for kaffe, og en morgen uten den mørke nytelsen blir bare ikke det samme. I dag har jeg mye arbeid jeg kan gjøre hjemmefra og da er det herlig å kunne sitte i fred og ro mens barna er på skolen. Det er ikke alltid like lett å konsentrere seg om arbeid når jeg er hjemme, men idag har jeg klart å jobbe uten å ta pause for å brette klær eller støvsuge! IMG_5864 Det krever en god del struktur å jobbe på den måten jeg gjør, og jeg har fremdeles mye å hente på å klare å planlegge dagene enda bedre. Men jeg har blitt mye flinkere nå enn det jeg var i starten, og dagene mine blir mer og mer effektive. Det jeg liker aller best med å legge opp dagene selv, er at ingen dager blir like. Jeg treffer masse forskjellige mennesker hver eneste dag, og opplever nye ting hele tiden. Livet som personlig trener og blogger er rett og slett fantastisk spennende, og jeg ser frem til hver eneste nye arbeidsdag.IMG_5820

Søndagstrening

I natt stilte vi klokken tilbake til normaltid, og jeg som normaltsett står opp klokken syv, våknet en hel time tidligere idag. Og det gjorde resten av huset også! Jeg hadde en sterk trang til å løfte tungt idag, og allerede klokka ni når senteret åpnet var jeg klar for en styrkeøkt. Overkroppen min har fått en liten overdose med trening den siste uka, så idag var det kun bein og mage som fikk kjørt seg. Opplegget i dag var få øvelser, høy belastning og flere sett, og øvelsene var som følger:

  • Frontbøy (oppvarmingsett)
  • Knebøy
  • Strake markløft
  • Hip thrust
  • Beinhev 20*3

IMG_5693

IMG_5710

Det var en sjeldent effektiv og målrettet økt, og det var herligt å trene med tunge vekter igjen. Jeg vet det er mange av dere som lurer på hvordan og hvor ofte jeg trener, men min treningshverdag er så variert at det er vanskelig å komme med noe konkret. I noen perioder er fokuset mitt på å bygge relativ styrke, og en annen periode har jeg kanskje mest fokus på balanse og bevegelighet. Jeg trener 5-6 dager i uken, men bruker kroppen mye utenom treningsøktene mine også. Jeg kan fint øve på håndstående og elbow lever selvom jeg har hviledag, så stortsett trener jeg egentlig litt hver eneste dag.

Hvor ofte er det greit å kose seg?

Først av alt, jeg er ikke så begeistret for utrykket «det må være lov til å kose seg». Det sender ut signaler om at kos nødvendigvis innebærer usunn mat og drikke. Det er alikevel nettopp det folk flest mener når det er snakk om å kose seg. Så til saken, hva synes egentlig jeg om det å unne seg godteri og brus i helgene? Hva er for mye og hva er for ofte?

IMG_5636

Personlig så har jeg nok et mye strengere syn på dette området enn det de fleste andre har. Særlig når det gjelder brus og energidrikker, det er noe som absolutt bør høre til sjeldenhetene. Når det gjelder godteri, chips, kaker og lignende, så synes jeg heller ikke at det er noe man bør «unne» seg hver helg. For de personene som trener aktivt hver uke og spiser sunt mesteparten av tiden, så er det ikke nødvendigvis ødeleggende for formen og skeie ut en gang iblant. Men så er det heller ikke de personene som trenger veiledning når det gjelder kosthold. For en gjennomsnittlig nordmann så varer gjerne helgekosen fra fredag ettermiddag til søndag kveld, og den inneholder ofte store mengder med både snop, brus, pizza og lignende mat. I tillegg så har man kanskje spist en sjokolade på mandag, et skolebrød i lunsjen på tirsdag og et kakestykke på vennebesøk på torsdagen. Halvparten av all denne «kosen» går i glemmeboken, fordi vi mennesker ofte har en tendens tro at det vi ikke vil vedgå oss, det har heller ikke skjedd. Men kroppen din husker alt du har puttet i deg selvom ikke vil inrømme det.

Jeg svarer alltid folk at det er okay og spise usunt en gang i blant, men da mener jeg faktisk en sjelden gang, og ikke hver helg. Kutt ut eller ned på alt ifra dressing og pølser til snacks og bakverk, og spis heller rene nåturlige råvarer som nøtter, bønner, frukt, grønnsaker og rent kjøtt. Både miljøet og kroppen din vil takke deg, og jeg skal love deg at du får igjen for det senere i livet!

It`s friday!

Denne fredagen avsluttet jeg tidlig, og klokken ett kunne jeg dra fra jobb, ferdig arbeidet og ferdig trent. Fornøyd med å være tidlig ferdig dro jeg ut til Sørlandsenteret for å ta en storhandel og være forberedt på en ny uke. Jeg følte for å virkelig slappe av og nyte dagen, så jeg tok lunchen på kafe og bestilte meg et herlig karbohydratrikt måltid. Maten på Mujo er utrolig god, og jeg elsker de spicy juicene de har her. Eneste ulempen er at jeg blir så ufattelig trøtt av å spise mat med så mye karbohydrater, og i hvertfall i så store mengder. Så dette er ikke mat jeg spiser om jeg trenger å holde meg opplagt gjennom dagen!IMG_5619IMG_5617Etter å ha tatt meg god tid på kafe og handletur, dro jeg for å hente barna på Sfo. Da ringer telefonen, og det er familien min som lurer på hvor jeg blir av. Jeg hadde selvfølgelig klart å glemme ut at jeg hadde invitert de på besøk, så de hadde sittet i en time og ventet på meg! Haha  har vært en smule glemsk denne uka altså 🙂 De var så snille at de hadde brukt tiden på å skru i sammen en seng for meg, så nå har jeg endelig skikkelig soveplasser til hele familien. Godt å være tilbake i Kristiansand igjen!

Motgang bygger karakter

Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde hatt et lett liv, at jeg kunne få ting uten å måtte kjempe så hardt for det. Jeg har levd mye på mine år, og jeg føler meg uendelig mye eldre enn det alderen min tilsier. De sier at motgang bygger karakter, og jeg er ikke i tvil om at jeg er den jeg er nettopp på grunn av alt det jeg har opplevd. Likevel så er det dager da alt føles hardt, hvor jeg føler meg utilstrekkelig og som en eneste stor fiasko. Noen dager tenker jeg at hadde jeg bare hatt en bedre bakgrunn så ville alt ha vært så mye enklere. Problemet med de tankene er bare at de står så i kontrast til det jeg egentlig tror på. Jeg tror at alt man opplever i livet er ment å lære en noe, jeg tror alt i livet kan styres med tankegang og holdning. Enhver utfordring kan overvinnes ved å gripe fatt i den på riktig måte. Jeg prøver å minne meg selv på det når det kjennes ut som om uante krefter jobber imot meg. Når det ikke hjelper å endre tankesett, så gir jeg meg selv en tidsfrist til å være nedenfor på. For eksempel så kan jeg gi meg selv «lov» til å være sint resten av kvelden, men når jeg våkner så skal jeg gripe tak i problemet igjen. Da kan jeg sitte å synes synd på meg selv, være sint, hate alle som går imot meg, eller hva det måtte være jeg har behov for akkurat da. Så legger jeg meg, tenker at imorgen er alt bra, og sovner ganske utslitt av alle de negative tankene. Når jeg slår opp øynene igjen på morgenen så føles faktisk alt mye lettere ut. Ofte kan gårsdagens problemer virke som bare bagateller i dag. Kroppen har fått hvilt seg, jeg har fått utløp for frustrasjonen og har nytt giv til å fortsette. Og det er kanskje den største fordelen med å ha en vanskelig bakgrunn, man lærer seg at det å gi opp ikke er et alternativ. IMG_3840