Healthier and Happier Tour

I disse dager kjører Sats Elixia landet rundt med en stor rosa trailer for å spre treningslyst til folket. I dag var turen kommet til Kristiansand, og i tre hele dager skal traileren være her! Her har vi gratis Inbody tester til alle som ønsker, lykkehjul med massevis av premier og smakebiter på forskjellige gruppetimer. Dagen idag har vært lang og travel, men også fantastisk gøy. Jeg gleder meg til å være med de neste dagene også, og dere skal få flere bilder og oppdateringer imorgen.IMG_3929Ettersom guttene har reist vekk for å tilbringe høstferien hos faren sin, så frister det ikke mye å begynne å lage middag til meg selv etter jobb. Så jeg dro likegodt innom Mother India og kjøpte med meg nok Take-away til å at jeg har middag de neste dagene. Etter å ha forspist meg på et herlig kaloririkt måltid, så kommer jeg til å ligge rett ut på sofaen resten av kvelden. Som oftest så spiser jeg bare til jeg ikke er sulten mer, og ikke til jeg blir stappmett, og nå husker jeg hvofor altså. Men det er godt å skeie ut litt av og til så jeg ikke glemmer ut hvorfor jeg liker å leve sunt!

Ha en fin kveld alle sammen, og vil dere høre mer om hvordan healthier and happier touren går, så er det bare til å følge med 🙂

 

Dynamisk oppvarmingsrutine

God formiddag alle sammen, har der hatt en fin start på dagen? Jeg har allerede vært en tur på jobb og trent selv, og nå skal jeg snart kjøre guttene til faren sin på Karmøy. Blir en lang dag med andre ord! Men først vil jeg dele en oppvarmingsrutine med dere, Jeg bruker ofte denne som en del av den generelle oppvarmingen, og kjører da fem-ti utførelser på hver side.

Screen Shot 2015-09-29 at 12.21.15 PM

Utførelse av oppvarmingsrutinen finner der ved å klikke inn på denne linken: IMG_3884

Dere vil ikke få noe ut av at jeg skal forklare utførelsen skriftlig, så jeg kommer heller bare med noen tips her! Målet med øvelsen er å varme opp og aktivisere de leddene som skal brukes under selve styrkeøkten.  Videoen er speedet opp, men bevegelsene skal foregå rolig og kontrollert slik at du kjenner at musklene jobber. For hver repetisjon vil du kjenne at du klarer å ta strekken enda litt lenger og dypere.

Oppvarming kan deles inn i to deler, en generell og en spesifikk. Den spesifikke er når man forbereder kroppen på den øvelsen som skal utføres, f.eks å kjøre et visst antall knebøy uten belastning før man går i gang med selve arbeidssettene. Den generelle oppvarmingen er det første man gjør, og herunder kommer også dynamisk oppvarming. Ved å varme opp med å løpe på en tredemølle, så vil temperaturen i kroppen stige, men man vil ikke få aktivisert muskler og ledd. Dynamisk oppvarming er øvelser med et mål om å få igang nettopp de musklene som skal brukes under treninga. Skal du trene for eksempel bena, så må du ha med øvelser som har fokus på hofter og ben. Øvelser som squat to stand og worlds greatest stretch er populære oppvarmingsøvelser, og man kan også sette sammen flere slike i en rutine for å effektivisere tiden.

Dersom dere har noen spørsmål angåemde dette, så er det bare til å kommentere i feltet under, eller sende meg en mail!

Intervju i Det nye Shape-Up!

Denne månedens utgave av Shape-Up har jeg ventet lenge på, det er nemlig et stort intervju med meg i bladet! Det føles fantastisk ut å se seg selv i et så anerkjent treningsblad, og jeg er så takknemmelig for at de ønsket å lage en sak om meg. Dette er et magasin jeg selv har vært fast leser av i 11 år, og bladet har gitt meg så mye inspirasjon og motivasjon opp i gjennom årene. Det er bare så utrolig kult at jeg nå kan være en del av det, og jeg håper artikkelen vil være med på å kicke igang treningslysten deres!

IMG_3881Intervjuet ble gjort i sommer da jeg var på tur til Østlandet, og bildene er tatt i Frognerparken. Hele opplevelsen var kjempegøy, og jeg storkoste meg på fotoshooten med en fantastisk flink fotograf. Vi var veldig heldige med været, strålende sol og 20 grader gir flotte forhold å ta bilder i.

Jeg blir veldig glad om dere som leser intervjuet gir meg tilbakemelding på hva dere synes! Det er alltid like gøy å få mail av dere, og jeg setter pris på all feedback jeg får. 

IMG_0187

Si ja til livet!

Nå er vi et lite stykke inne i høsten, og så langt så lover det godt. Været er fantastisk, jeg har kommet godt i gang med alle prosjektene mine, og alt ligger til rette for at resten av året skal bringe vekst på alle områder. Jeg ønsker meg mye ut av livet, jeg har store drømmer, og jeg er ikke den som tar til takke med et gjennomsnittlig liv. Det tok meg lang tid å forstå hvor stor innflytelse jeg hadde over mitt eget liv, at jeg faktisk hadde evnen til å bestemme hva slags liv jeg ville leve. Vi er alle utstyrt med en fri vilje, men de færreste av oss skjønner hvor fri den faktisk er. Uansett hva dine forutsetninger er så kan du påvirke hva slags fremtid du ønsker å ha. 

IMG_3553

IMG_3480

For meg har den største utfordringen ligget i det å faktisk erkjenne at jeg ønsker å oppnå store ting i livet. Jeg har følt at ved å ønske meg for mye så blir jeg et dårligere menneske, at jeg mister min egen verdi ved å ha verdslige ønsker. Men det er ikke feil å ønske seg ting i livet, man kan være takknemmelig for det man har samtidig som man jobber mot å få mer. Og jo mer man har selv, jo mer har man også å gi. Man kan dele av sine erfaringer, inspirere andre med sine valg og bruke egen kompetanse til å gjøre hverdagen bedre for andre. Jeg tok et valg for lenge siden om at jeg alltid skulle sikte høyt. Si ja til muligheter, si ja til alt jeg ønsker meg, si ja til livet. Og siden den gang så har livet mitt blitt mer og mer fantastisk for hver dag. 

IMG_3569

Storhandel og ukas vegetarrett

Nå er det lenge siden jeg har handlet inn stort, men det er en ting jeg skal få inn som fast rutine igjen. Det er så mye enklere å lage sunn og god mat når kjøleskapet er fullt av ferske råvarer. Bønner, havregryn, frukt og grønnsaker er varer jeg alltid har liggende hjemme, men nå fikk jeg fylt opp både frysen og tørrvareskapet også. Jeg var ute på Obs i sørlandsparken å handlet, og jeg må si jeg ble mektig imponert over utvalget der! De hadde fått inn mange melsorter som tidligere bare har vært i helsekost forretninger, slik som mandelmel og kokosmel, de hadde chips som var laget av quinoa og grønnsaksmel, og de hadde vegetarfileter laget av sopp protein. Det er første gang jeg har funnet vegetarprodukter i frysedisken som ikke er laget av soya. De hadde også flere sorter av plantemargarin å velge mellom, helt fritt for både soya og melk.IMG_3811 IMG_3813Grønnsaksutvalget er alltid bra på Obs, og i dag fant jeg til og med en lilla blomkål! Jeg måtte jo selvfølgelig kjøpe den, og gleder meg til å finne på noe spennende å lage med den. Andre varer som pleier å havne i handleposen min er ferske rødbeter, søtpotet, dadler, spirer, spinat og brokkoli. Egentlig alt av grønnsaker, men jeg har noen favoritter som alltid er enkelt å lage noe godt ut av.

Dagens rett er noe jeg ikke har laget før, men den ble kjempevellykket! Middagen bestod av Quorn(filet av sopp protein), endiver, rødløk, cherrytomat og soltørkede tomater. Stek soppfileten  lett på begge sider, fres så rødløk, tomater og søltørkede tomater lett i panna, og kok opp endiven. Den trenger bare koke i ca 5 minutter, så det går veldig kjapt og lage. Server med salatblader og alfaspirer og dryss over grovkvernet pepper og salt etter smak. IMG_3814

Supertorsdag og raw sjokolademilkshake

Nok en travel uke nærmer seg slutten, og i dag har det vært supertorsdag på Elixia. Det vil si at alle medlemmer som er innom på senteret kan gi vekk en gratis treningsdag til vennene sine, og i tillegg vinne masse fine premier. Og det er en god deal spør du meg! Jeg trives fremdles like godt i jobben, og jeg elsker atmosfæren som er på senteret. Alle er så blide og koselige, så det går ikke ann å ikke bli i godt humør av å være der. IMG_3796Da jeg kom hjem fra jobb idag laget jeg meg en milkshake med raw kakao pulver i. Denne drakk jeg daglig før, ofte som restitusjonsdrikk, og jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg sluttet med det! Den er kjempegod og passer perfekt som frokost eller mellommåltid etter trening. Den er laget av valnøtter, banan, mandelmelk og raw cocoa pulver, hvor alt blandes i en mikser og helles i glass med isbiter. Man kan også bruke hasselnøtter, mandler eller en blanding av flere nøtter om du heller vil det. Kakao pulveret jeg bruker må kjøpes i en helsekostforretning, og det er ikke rimelig. Men det har en helt fantastisk smak, og det kan ikke erstattes med annet kakaopulver. Når jeg tenker meg om så var det nok derfor jeg sluttet med shaken, men nå kjører jeg forbi helsekosten hver dag, så da blir det lettere å få handlet inn 🙂

Hva er deres favoritt etter trening? IMG_3797IMG_3808

Fokus: Backlever

En av de øvelsene som kanskje blir mest forbundet med Streetworkout/Calisthenics er øvelsen Backlever. Selvom det er en av de letteste lever-øvelsene, så er den veldig krevende, for krevende til at de fleste av oss er i stand til å utføre den uten hjelpemidler. Det er vanskelig å vite hvordan man skal gå frem for å lære en slik øvelse dersom du ikke har erfaring med lignende egenvekttrening, og mange tenker at dette er trenig som er forbeholdt kun de sterkeste gutta. Men det er fullt mulig å trene på denne øvelsen selv før man blir skikkelig sterk, og ønsker du å trene med full bevegelsesbane så kan et gymstrikk være løsningen.

Dersom du skal øve på denne alene, kan det være lurt å benytte en relativt lav stang til opphengspunkt. Dette fordi det kan være en utfordring og komme seg greit ut og inn av strikken. Fest strikken dobbelt rundt stanga, legg føttene inni og strekk deg ut så kroppen står lodrett med baksiden inntil stanga. Armene skal være i skulderbreddes avstand, og du skal nå henge opp ned med strake ben. Herfra senker du deg ned så rolig og kontrollert som mulig til kroppen er i en vannrett posisjon. Fest blikket rett frem og hold så denne posisjonen så lenge som du klarer. Det er viktig å stramme både rygg og mage for å unngå å få en svai i denne posisjonen. IMG_3460IMG_3467Denne øvelsen trener primært ryggstrekkeren, brystmuskelen og fremre del av skulderen, men ved bruk av strikk blir også lårmuskelen trent i stor grad. Man må mer eller mindre stramme hele kroppen for å klare å henge i en backlever, så det er en øvelse med veldig stor treningsverdi.

Sjekk gjerne ut min Instagram konto for å se full video av hvordan denne øvelsen gjennomføres!

Søndagstur i fjæra

Dette må være den første søndagen siden vi flyttet at vi ikke har hatt noen planer. Etter en treningsøkt i Nybyen så tok vi turen ut for å utforske Flekkerøya. Det er så fantastisk å ha så mange fine turplasser rett utenfor døra, her er det både skog, sjø og fjelltopper, og alt er innenfor gåavstand. Jeg er så uendelig glad for at jeg endte opp med å flytte til akkurat denne plassen. Det å ha mulighet til å ta en kort spasertur ned til havet er kjempe viktig for trivselen min i hverdagen. Her finner jeg ro, her blir jeg inspirert og her henter jeg energi til å komme meg gjennom hektiske dager. Jo eldre jeg blir, jo mer lengter jeg ut i den friheten som naturen har å tilby. IMG_3700IMG_3627 Jeg er så utrolig takknemlig for alt jeg har i livet mitt, for alt jeg har oppnådd og for alle mulighetene jeg får. Det er så fort gjort å glemme alle de gode tingene, det drukner ofte i en hverdag fylt med plikter og aktiviteter. Jeg prøver å bruke litt tid hver kveld til å minne meg selv på alle velsignelsene livet mitt er beriket med, og jo mer jeg leter, jo flere ting finner jeg. Det man fokuserer på vil alltid bli større, så jeg konsentrerer så mye som mulig av energien min på å mate mine positive tanker. Det er ikke alltid like lett, men med trening så klarer man etterhvert å se selv de negative tingene  et positivt lys. Fordi det finnes alltid flere måter å se en ting på, å du har evnen til å velge selv hvor du vil se det fra.  IMG_3607IMG_3639IMG_3663

Girlpower på trening

Siden det var så utrolig fint vær idag, så dro jeg og en veninne ut til Nybyen for å ha oss en treningsøkt. Ana Margartiha er ei av jentene fra calisthenics gruppa KRS Beast, og det er utrolig gøy å endelig ha ei jente å trene med. Vi trener ofte litt andre ting enn det gutta gjør, og da er det greit å være to om det. Og noen ganger trenger man litt assistanse, enten for å gjøre pullupsen lettere, eller når man henger fast i strikken etter å ha prøvd seg på en backlever 🙂

IMG_3407

IMG_3441 Situps er en super øvelse å trene på paralellbarer, og vi lo så masse at magemusklene fikk ekstra bonustrening. Vi har også begynt å øve oss på diamond press, som er en pushup variant med smal armstilling. Den er veldig tung, men ved å kjøre den med strikk rundt magen så kan vi kjøre fulle repetisjoner og sett. Denne tar ekstra godt på tricepsen og det er en muskel vi jenter ofte er veldig svake i. 

IMG_3383På bildet under så ser dere Ana Margaritha utføre en backlever med treningsstrikk. Øvelsen er fremdeles veldig tung, men fullt oppnåelig for de aller fleste å klare. Det kommer en oppdatering med fremgagsmåte og teknikk på denne øvelsen, så det er bare til å følge med på bloggen de neste dagene 🙂

IMG_3458

Åpne opp hjertet ditt med Yoga

Torsdager er forbeholdt trening med jentene etterfulgt av en lang, hard yogatime på Elixia i sentrum. Jeg har drevet litt på med Yoga på egenhånd og gått på pilates timer før, men disse timene her er noe helt annet! De yogatimene jeg har vært på tidligere har hatt mest fokus på pust og tilstedeværelse og jeg har aldri følt at jeg har trent etter å ha gått på de. Men timene her er kjempetunge og man merker det er en yogainstruktør, og ikke en aerobic instruktør med et lite yogakurs som holder timen! Jeg har lært veldig mange nye øvelser som jeg kommer til å ta med meg hjem også.

Fokuset i dag var på å åpne brystet, noe alle av oss har godt av å gjøre oftere. Mange tilbringer store deler av dagen sin med å sitte foroverlent over en data, og i dagliglivet er mye av bevegelsesmønsteret vårt foroverbøyd. Lite av aktiviteten vi gjør krever at ryggen må bøyes bakover og skuldrene trekkes bak, derfor er dette bevegelser som mange er veldig svake i. Da jeg begynte med yoga på egenhånd, var det dette som var mitt hovedfokus, og jeg sitter alltid igjen med en spesiell følelse etter å ha jobbet med å åpne hjertet. Yoga for meg er mer enn trening, det handler om å komme i balanse, kjenne på følelsen av tilstedeværelse, bli kjent med mitt indre meg og komme på bølgelengde med universet. Ting som høres veldig klisje og spirituellt ut for mange, men uansett hva man tenker om det, så har det en effekt. Jeg føler meg harmonisk og åpen og ser ofte saker i et nytt lys etter å ha praktisert yoga. Når du jobber bevisst med å åpne hjertet for nye muligheter og få nytt perspektiv, så vil du garantert merke en forskjell. Hvis jeg føler meg fastlåst i et tankemønster eller har en utfordring foran meg, så sverger jeg til meditativ yoga for å hjelpe meg.

Bildene er fra en tur jeg var på tidligere i sommer.IMG_0724IMG_0653