Tidlig morgen med grønn smoothie

God morgen alle sammen. Jeg har hatt litt problemer med å sove i sommer og idag våknet jeg igjen grytidlig og lenge før guttene. Det er egentlig veldig deilig å være den første som står opp, jeg har gått tur hver morgen i det siste og fått den første kaffekoppen i ro og fred.

Jeg har også begynt å lage en ny smoothie som har gjort underverker for huden min, og den oppskriften skal selvfølgelig dere få. Jeg manglet ingredienser til min vanlige smoothie, så jeg bare improviserte å laget en enkel versjon med det jeg hadde i skapet. Men den ble altså kjempegod, og jeg merket forskjell på huden min med en gang. Den ble mye glattere og urenhetene jeg har vært plaget med i det siste forsvant også. Nå skal det sies ikke har den verste huden, og jeg kan holde den veldig bra med kosthold og rette produkter, men i det siste så har jeg alikavel vært plaget av små urenheter som ikke vil forsvinne. Det er veldig omstridt om kostholdet spiller inn på problemhud, og mange eksperter mener at det ikke har noe å si. Men så lenge jeg ser så stor forskjell, så gjør jeg selvfølgelig det som er best for min hud, faktisk så er det en av hovedgrunnene til at jeg klarer å holde meg vekke fra chips og sjokolade. Jeg vet at det kommer til å synes neste dag om jeg spiser det, så da er det lett å la være.IMG_0142IMG_0148Denne grønne herligheten er laget av coop sin tropiske smoothiefrukt, spinat, ingefær, spirulina og tropisk juice. Jeg bruker ca to ss råraspet ingefær i, den får da en litt sterkere smak, men fremdeles søt og frisk. Og jeg elsker all mat som er grønn, kanskje bare føler jeg meg skikkelig sunn når jeg drikker grønne smoothier, men det er godt nok for min del 🙂

Fokus: Facepull

Facepull er en undervurdert øvelse som kan gjøre underverk for skuldrene dine. Den bidrar til en bedre kroppsholdning ved å motvirke at skuldrene detter frem og reduserer risikoen for skuldersmerter. Øvelsen aktiverer blant annet fremre del av skuldrene og musklene mellom skulderbladene som ofte er litt bortglemte muskler.  

IMG_0076Øvelsen utføres ved å feste en strikk i omtrent hodehøyde, stram magen og stå gjerne med den ene foten fremfor den andre. Hold skuldrene lave og trekk strikken mot ansiktet ditt ved å bøye albuene. Pass på at ikke albuene synker ned, de skal peke rett ut til siden og skulderbladene skal dras inn mot hverandre. Face pull kan utføres både ovenfra, rett forfra og nedenfra, og festepunktet vil påvirke aktiveringen av muskulaturen. Man kan også trene denne ved å bruke en kabelmaskin, fordelen da er selvfølelig at man kan legge på ekstra belastning. 

IMG_0079

IMG_0082Dette er absolutt en øvelse å anbefale for alle som jobber mye stillesittende foran en data eller sitter mye foran tven.

Du begynner å bli litt svakere mamma!

Godt å vel en måned inni sommeren og fremdeles uten noe treningssenter, så hadde jeg med meg to av guttene for en utendørs økt. Jeg har klart å holde meg til tre-fire økter i uka, men jeg er ikke alltid like flink til å trene hardt når jeg er alene. Så da jeg skulle ta pullups idag var det veldig tungt, og det la selvsagt eldstegutten min Arntor merke til. «Du begynner å bli litt svakere mamma, armene dine rister når du drar deg opp» presterte han å si da jeg slet meg gjennom de første repetisjonene. Haha de sier alt rett ut, de pleier å synes det er ganske kult å ha en sterk mamma, men i dag var de altså ikke mye imponerte! Jeg prøvde å skylde på at jeg var trøyt og mett etter nettopp å ha intatt et større karbohydratrikt måltid, og det stemte til en viss grad og. Så jeg fikk streng beskjed om å ikke spise så masse før etter treninga neste gang 🙂

IMG_0054Arntor digger å være med å trene., og aller helst vil han at vi skal gjøre det hver dag. Han har aldri likt å gå på organiserte aktiviteter eller drevet med idrett, så jeg er kjempe fornøyd med å ha funnet en aktivitet han trives med. Han studerer teknikk og anatomi i bøkene mine før vi går ut, og han er veldig opptatt av å vite hvilke muskler han trener i de forskjellige øvelsene. Så synes han det er utrolig gøy å merke fremgangen, han har blitt veldig mye flinkere på teknikk nå i sommer. Og så er han så nøye med å passe på at jeg gjør det jeg skal, jeg kan ikke sluntre unna når jeg har han med meg. En fremtidig dyktig PT dette her 🙂

Kjøttfri mandag

Hos meg er jo hver dag kjøttfri, og i dag ville jeg dele en oppskrift med dere som kanskje har lyst til å prøve å spise mer vegetarmat. Gogreen har nylig kommet med en serie grytebaser som er uten salt, laktosefrie og vegetariske, og disse er et helt greit alternativ når du ikke har så god tid til å lage mat. Den jeg har brukt her heter Thai curry og er basert på kokosmelk. Det er litt grønnsaker i den også, men tilsett alltid ferske råvarer om du bruker industrimat for å få i deg nok næringstoffer.

IMG_9191

Dette trenger du:

  • 1 boks røde linser
  • grønn paprika
  • ananas
  • 1 boks thai curry
  • spinat

Skjær rødløk, paprika og ananas i små biter og fres lett i stekepanna. Bruk gjerne kokosfett til å steke i for en ekstra god smak. Tøm oppi en boks med røde linser og karrisausen og la det hele småputre i noen minutter. Server med ris eller pasta, og bland i spinaten på tallerkenen.

IMG_9192IMG_9194IMG_9197Denne middagen tar ikke lenger tid å lage enn det risen tar å koke, så den passer perfekt på en travel mandag! Den kan også tilberedes med kjøtt om du ønsker, og de aller fleste grønnsaker smaker godt i denne retten. Jeg skal prøve å dele flere vegetarretter med dere fremover, men middagstider er alltid travle her, så det er vanskelig å finne tid til å ta bilder når jeg lager middag fra bunnen av 🙂

Har dere noen ønsker om oppskrifter dere vil at jeg skal dele?

Tren pullups med strikk

Det å trene pullups med elastiske bånd er en veldig god måte å lære seg øvelsen dersom du ikke klarer den uten enda. Men det er ikke bare de som ikke mestrer øvelsen som har godt av å bruke strikk, det finnes mange fordeler ved å fortsette å bruke det selv etter at du har klart din første pullup. For det første så kan man trene med mange flere repetisjoner ettersom belastningen blir lettere, og man får også øvd inn en mye bedre teknikk. Veldig mange bruker altfor mye armer for å klare å dra seg opp, men pullups er hovedsaklig en ryggøvelse, og mesteparten av belastingen skal gå på nettopp ryggmuskulaturen.

Start øvelsen med å dra skulderbladene ned og inn mot hverandre, og bruk ryggen aktivt for å dra deg opp. Armene blir i større grad koblet inn når du nærmer deg toppunktet, og løft deg helt opp til haken er over stangen før du senker deg ned igjen. 

IMG_0022

IMG_0010

IMG_0011

Når jeg trener med strikk, så bruker jeg lang tid på hver repetisjon, jeg kjører ofte veldig sakte både opp og ned for å virkelig aktivere ryggen. De aller fleste synes øvelsen er lettere med underhåndsgrep da man i større grad får hjelp av armene. Om du ikke klarer vanlige pullups, kan dette være en god øvelse å begynne med, for så å gå over til overhåndsgrep når du føler deg vant med øvelsen.

IMG_0013Strikket jeg bruker finnes på de aller fleste treningssenter, og de kommer i mange forskjellige tykkelser. Jo bredere strikk, jo mer hjelp er det i det, mens tynnere strikk gir mindre assistanse. De selger også slike strikk på de fleste nettsider med treningsutstyr, og jeg kjøpte mitt på theworkout.no. Følg linken under for å komme til siden deres.

theworkout

Sommer og strandliv

Innimellom regnværsdagene dukker det opp en og annen solfylt dag, ihvertfall sånn delvis, og da er vi kjapt ute med å dra på stranda. Nå ble det ikke så varmt som værmeldingen sa, men det var fint nok til å ta en dag på stranda med bøker og mat. Ingen av oss våget seg uti vannet, det var det litt for kaldt til, faktisk så har jeg ikke badet i sjøen enda! Det skal jeg uansett gjøre før sommeren er ferdig, men da blir det nok bare å hive seg ut i vannet for å ha gjort det. IMG_9312Fordelen med å gå på stranda når det ikke er så varmt, er jo at man får ha plassen helt for seg selv. Og da kan man ta hodestående bikinibilder helt uten rare blikk fra nyskjerrige tilskuere 🙂

IMG_9283

IMG_9320Det er litt trist at det hart blitt så lite grilling og bading i år, men vi får prøve å reise på ferie i vinter heller. Og det kan jo være det blir bra i August når vi har flyttet, og da kan vi ta det igjen.

Hvordan har deres sommer vært? Er det flere enn meg som har savnet sola, eller har det vært fint der dere bor?

 

Trening og silikon

Det er blitt svært vanlig og operere inn silikonimplantater, og det er ikke lenger forbundet med glamourmodeller med kjempestore pupper slik som det var for noen år tilbake. Det er mange grunner til at damer velger å legge seg under kniven, og jeg har inntrykk av at de siste årene har det blitt veldig vanlig innenfor visse treningsmiljøer. Informasjonen om hvordan dette inngrepet påvirker treningen spriker veldig, og jeg vil derfor dele min erfaring med dere.

Jeg utførte inngrepet for seks år siden etter og ha født mitt fjerde barn. Jeg var bare 23 år gammel, og etter å ha gått rundt med melkespreng de siste 5-6 årene, var det veldig rart når alt plutselig var borte. Jeg valgte da å legge inn silikon, og implantatene mine er lagt under muskelen. Det er et mye større inngrep enn om implantatene legges over muskelen, men er man veldig slank med lite underhudsfett, så får man det beste resultatet på denne måten. Operasjonen blir gjennomført ved at brystmuskelen splittes og implantatet legges i en lomme under muskelen. Nøyaktig prosedyre varierer fra plass til plass, og individuelle anatomiske forskjeller spiller også en rolle for hvordan inngrepet utføres. I mitt tilfelle så ligger implantatet delvis under muskelen, og dette er en vanligere metode enn å legge det helt under.

IMG_8199

Nå sier det seg selv at man mister mye styrke ved å splitte muskelen, og jeg har aldri fått styrken helt tilbake igjen. Den første uka etter operasjonen var jeg helt handikappet, jeg klarte ikke å bevege armene så mye som en centimeter ut i fra kroppen, og det tok meg to uker før jeg klarte å kjøre bil igjen. Det tok bortimot et år før jeg klarte å svømme normalt igjen, og jeg var absolutt ikke forberedt på at jeg skulle bli så preget av inngrepet. Jeg begynte å trene et par måneder etter operasjonen, men det er først det siste året jeg har dreve med tung styrketrening. Benkpress holder jeg meg unna, da det er veldig ubehagelig og jeg får fort vondt om jeg løfter mer enn 20 kg. Heldigvis er ikke det en øvelse jeg har noen interesse av å trene uansett, så det har ikke plaget meg noe. Pushup og dips har jeg klart og bygget meg opp på, men ved visse armstillinger kjenner jeg fremdeles et ubehag. Jeg kjenner jeg mangler styrke i forhold til det jeg ville hatt uten implantater, men det er så få øvelser dette merkes i, så det har ikke vært noe problem i forhold til min trening.

Dette er bare min erfaring, og jeg vet det er mange som har en helt annen opplevelse i etterkant av operasjonen. Hvor svekket muskelen blir er avhengig av flere faktorer, blant annet størrelsen på implantatet, og man vet aldri på forhånd hvordan kroppen reagerer på et slikt inngrep. Jeg har aldri angret på valget mitt, men ville heller ikke ha anbefalt dette til noen som driver med styrkeløft eller annen konkurranse idrett. For de som vurderer å utføre et slikt inngrep, vil jeg ihvertfall oppfordre til å undersøke nøye på forhånd hvilke konsekvenser dette kan ha for treningen din.

Rekreasjon i skogen

Man trenger ikke alltid gå å langt for å finne vakre plasser i naturen. Denne lille lysningen ligger bare noen meter inn i skogen rett bak skogen til guttene, men det føles ut som om man er i den dypeste skog der. De eneste lydene man hører er fugler og bekken som renner gjennom skogholtet og ned i sjøen. En perfekt plass for å meditere eller bare sitte stille å høre på tankene sine.

Nothing is absolute. Everything changes, everything moves, everything revolves, everything flies and goes away»

Sitat av Frida KahloIMG_9245IMG_9269Alle trenger å stoppe opp iblant og la tankene stilne. La bekymringer og planlegging ta en liten pause, og bare vær i øyeblikket. Se rundt deg og se, virkelig se, legg merke til hva som er rundt deg, trærne, steinene, hvilke lyder du hører. Mesteparten av oss går rundt inni vårt eget hode hele dagen, og glemmer å stoppe opp og legge merke til hva som faktisk skjer rundt oss.  IMG_9258IMG_9263Når var sist du tok deg en pause fra hverdagen? Om du ikke allerede gjør det, så prøv og start med en ti minutters pause hver dag, hvor du enten mediterer, eller bare sitter stille og er oppmerksom på hva som skjer inni deg. Vær oppmerksom på pusten din, på spenninger i kroppen og la tankene flyte. Ikke la deg avbryte av tanker som dukker opp, la de komme og gå igjen uten at du trenger å dvele ved de. IMG_9235IMG_9240

Morgentur og frisk frokost

Jeg har ei sprek veninne som alltid klarer å lure med seg folk ut på ting, og i dag klarte hun altså å dra meg med på joggetur kl 06 på morgenen. Det var ingen problem å stå opp, jeg pleier alltid å våkne tidlig, og det var faktisk deilig å komme seg ut dørene så kjapt. Heldigvis så var hennes kondis like dårlig som min, så det endte opp med å bli mer spasering i raskt tempo enn jogging. Jeg trener kun kondisjon i form av gruppetimer, og siden jeg ikke er medlem av noe treningssenter, så blir det ingenting kondisjonstrening på meg for tiden. Det var uansett herligt med en tur i frisk luft så tidlig, og kroppen har godt av å bryte på de vanlige rutinene. Enda herligere var det å komme seg hjem å lage kaffe og frokost og nyte en lang og stille morgen. IMG_9220IMG_9221Det beste jeg vet å ha på skiva eller knekkebrødet, er most avocado. Jeg blander litt limejuice oppi og har på salt, pepper og cherrytomater. Ikke bare er det godt, men supersunt også. Avocado inneholder mye sunt fett, og masse vitaminer og mineraler. Den har et veldig høyt innhold av kalium, et mineral som er viktig for syrebalansen i kroppen, og sørger for at nerver, muskler og nyrer skal fungere optimalt. Avocado er også rik på B vitaminer og en rekke andre næringsstoffer. Mange grunner til å implementere denne frukten i kostholdet sitt med andre ord 🙂

Hjemmeferie med barn

Det kan være utfordrene og være hjemme en hel sommer når man har barn. To og en halv måned er lenge, og særligt når det ikke er sol og varme ute. Vi har tydligvis valgt feil år og ha en hjemmesommer på, men nå blir det bare slik i år siden vi snart skal flytte. Man må bare være litt kreativ og utnytte de dagene det går an å være ute så godt som mulig. Vi er uansett ganske flinke til å holde oss i aktivitet, og så snart det er oppholdsvær, har vi vært på både korte og lange turer.  Jeg har prøvd å legge opp til at vi skal få besøkt så mange nye plasser som mulig, og nå har vi endelig fått vært på boknafjellet. Det er vel et av de høyeste fjellene her med sine 293 moh, og vi ser toppen av fjellet fra huset vårt. Da er det i hvertfall enda en ting jeg kan krysse av listen over ting å se før vi flytter 🙂IMG_9030

IMG_9006Ingen fjelltur uten litt calisthenics på toppen! Jeg satt faktisk med strake ben også, men det er ikke alltid barna er like gode fotografer, så alle bildene ble med bøyde ben. IMG_9024Nå blir det en tidlig kveld på meg, jeg har avtalt med ei veninne at vi skal ut å jogge kl 06.00 imorgen tidlig. Det kan bli hardt kjenner jeg, men tror også det kommer til å være veldig friskt! Dere skal få høre hvordan det går imorgen 🙂