Morgenstrekk på takterassen

Det ligger an til å bli en fantastisk dag på Sørlandet. Jeg våknet grytidlig til sol og fuglekvitter, laget meg kaffe og satt meg på takterassen her hos pappa. Sola stekte virkelig, og etter et par kopper kaffe var jeg klar til å bevege litt på meg. Jeg er som regel ganske stiv på morgenkvisten, men varmen gjorde at bevegeligheten kom seg veldig fort. Det er så utrolig deilig å starte dagen med yogaøvelser som åpner brystet og hjertet. Jeg føler meg så rolig og tilfreds etterpå, og er mye mer harmonisk etter en yogaøkt. 

IMG_8376IMG_8377

IMG_8367

Nå skal vi straks kjøre avgårde å besøke mamma. Da blir det grilling og bading i elva sammen med hele familien. Vi har bare to dager igjen her i Kristiansand før vi drar hjemover, så de skal nytes til det fulle!

Ha en fin sommerdag alle sammen 🙂

 

Enkelt ferieprogram

Her kommer tips til et enkelt treningsprogram du kan gjøre i ferien. Øvelsene kjenner du nok igjen fra mine tidligere innlegg, og er vel blant de jeg bruker aller mest. De er enkle å utføre, trenger ingen utstyr og kan lett gjøres lettere/tyngre ved behov. Derfor passer de ypperlig til hjemmetrening, eller ferietrening som her. Programmet kan gjennomføres på bare en halvtime, så her er ikke dårlig tid en unnskyldnig!

Øvelsene er satt sammen i supersett, det vil si at du tar to øvelser og gjør de om hverandre. F.eks her hvor du kjører ett sett pushup, så ett sett knebøy og så fortsetter du slik til du er ferdig med alle settene. Først når du er ferdig så tar du pause, før du fortsetter på neste supersett. På denne måten tar øvelsene mye kortere tid enn om du skulle tatt ett og ett sett med pause mellom hver gang. IMG_8315Start oppvarmingen med å ta så mange burbees som du klarer, du får da aktivisert både bein og armer før du starter trenngen. Om du ikke vet det, så er burbees en kombinasjon av armhevinger og froskehopp, start med å ta en armheving, sprett så rett opp på bena og hopp med armene opp mot himmelen. Gå rett over til første supersett, som er:

  • Pushups til stol og knebøy med stopp i bunnen

Om du synes det blir for lett og ta pushup med armene på stolen, kan du snu den rundt og ha bena på stolen og armene i bakken. Da blir øvelsen mye tyngre. Knebøyen kan du ta med forskjellig benstilling på hvert sett, ett sett med smale ben, ett med brede ben og ett med normal bredde på bena. Hold bunnposisjonen i noen sekunder for ekstra effekt. IMG_8311

  • Dips og gående utfall

Plasser deg mellom to stoler, eller med bena i bakken om du vil ha det lettere. Senk deg ned så dypt som du klarer, og løft deg opp igjen til strake armer. Utfall gjøres på samme måte som vanlige splittbøy, bare at her skal du gå fremover. Ta et stort skritt fram og bøy ned til ca 90 graders vinkel. I stedetfor og forstette og jobbe med samme ben, tar du et nytt utfall fremover med det andre benet.IMG_8299

  • Hofteløft og sit-ups

Legg deg på ryggen med bena på en stol, og press hoftene oppover til kroppen er strak. Denne øvelsen kan gjøres tyngre ved å jobbe med det ene benet strakt ut. Utfør så situps med bena i stolen, her kan du gjerne variere med å gjøre både skrå og rette situps.

IMG_8333Kickstarter du dagen med dette programmet, så kan du kose deg resten av dagen med god samvittighet 🙂

Sommer på Sørlandet

Vi hadde en kjempeflott dag i dyreparken igår med, vi var syv barn og åtte voksne så det var litt av en gjeng som trasket rundt! Jeg fikk handlet med meg masse niste, polarbrød med havre, pålegg, frukt og mandler så vi klarte å unngå pølsene. Den eneste som ikke fikk spist var vel meg, nesten ingen av restaurantene i Dyreparken var åpne for sesongen, og som vegetarianer var det lite alternativ. Jeg var en smule irritabel når vi kom hjem, så etter et stort kveldsmåltid tok jeg en tidlig kveld.IMG_8292IMG_8293I dag hade vi lunsjen på Fiskebrygga, det er en av mine favorittplasser på sommeren og det er bare så kosligt der. Det var meg, mamma og guttene som var og spiste, og etterhvert kom to av søstrene mine, hun ene sammen med typen sin. Senere på dagen samlet vi oss hos mamma, hun bor rett ved Otra, så vi bader nesten hver gang vi er der oppe. I dag var vannet blitt 15 grader, ikke akkurat sommertemperatur men varmere enn det var for noen dager siden i hvertfall. Elva er alltid ganske kald, men det er herligt forfriskende å bade der!  IMG_8245Så fant jeg denne kule veggen på vei til Fiskebrygga, neste gang skal jeg ta et håndstående bilde her, av en eller annen grunn så tenkte jeg ikke på det før jeg kom hjem. Jeg er nok litt i feriemodus,  jeg flyter bare rundt i min egen lille verden her. Herligt 🙂

Tips til turmat ønskes!

Det har blitt lite oppdateringer her i det siste, men det har gått så i ett her i Kristiansand. Søstra mi som bor i Los Angeles er også på besøk her, og det er første gang på mange år at hele familien er samlet. Det har blitt mye grilling, besøk og sene kvelder på guttene mine, så jeg har vært ganske så utslitt når kvelden kommer. Ferie er ofte mer slitsomt enn hverdagen, og jeg kjenner det begynner å føles tyngre med trening allerede. Vi har vært på tur, og trent endel i lekeparken her og selvom det ikke blir de helt gode øktene, så er det i hvertfall aktivitet. IMG_6062

I dag skal vi til Dyreparken så da går nok hele dagen. Jeg skal begynne å pakke etterpå, men ligger som vanlig langt bak skjemaet. Om jeg hadde vært flinkere til å planlegge kunne jeg lagd med en sunn og god matpakke, men nå er jeg så sent ute at jeg bare må plukke noe med meg fra butikken. Det har blitt litt for mye pølser og hamburgere på barna i ferien, så jeg vil finne noe som er både sunt, godt og enkelt. Hvis dere har noen forslag til turmat, så vil jeg gjerne høre de! Legg igjen en kommentar og fortell hva du liker å lage til niste.

Ha en god sommer alle sammen:)

Hvordan opprettholde treningsformen i ferien

Ferien er over oss, og jeg som mange andre ønsker å opprettholde treningen selvom det er sommer. Jo lenger man tar seg helt pause fra treningen, jo vanskeligere blir det å komme igang igjen etterpå. Det finnes mange aktiviteter du kan gjøre i ferien, svømming, sykling, fjellturer eller løping, alt etter hva du liker. Eller så er det mange styrkeøvelser du kan utføre uten utstyr om du ikke har tilgang til treningsfasiliteter. Uansett hvordan ferien din ser ut så er det mye du kan gjøre for å holde deg i aktivitet, og før du reiser bør du tenke over følgende:

  • Legg en plan for hva du skal trene

Om du bestemmer deg på forhånd for hva og hvor mye du skal trene, så er det mye lettere og holde seg til det når ferien er igang.

  • Ikke legg lista for høyt

Det er bedre å legge lista litt lavere og heller trene ekstra de dagene det passer. Om du går for hardt ut, er det større sjanse for at du ikke klarer å følge opp, og det er lett å miste motet.

  • Husk, alt er bedre enn ingenting

Mange har lett for å tenke at det ikke er noe vits i å trene om man ikke kjører fullt program. Men alt er bedre enn ingenting, og noen halvtimer i uka kan være nok til å vedlikeholde formen iløpet av sommeren.

IMG_8154IMG_8152IMG_8157For min del var jeg så heldig å finne en lekepark med masse bra utstyr rett ved siden av der jeg bor i ferien. På forhånd hadde jeg lagt opp et ferieprogram bestående av pushups, dips, splittbøy, airsquat og plankevarianter, men nå får jeg også trent på pullups hver dag. Jeg bruker også plenen til å trene på, så jeg er ikke bekymret for å miste formen i sommer 🙂 IMG_8127

Ny frokostfavoritt

God morgen alle sammen. Jeg er så fornøyd, fordi jeg endelig har funnet en frokostblandíng og supplementere med havregrynen min. Jeg har vært lei av den vanlige frokostskålen min en stund men jeg synes det er så lett å bare spise en skål med gryn på morgenen, og nå har jeg altså funnet en ny type som er kjempegod! Jeg blander den med havregryn, linfrø og gresskarkjerner, og jeg topper den med havremelk. Granolaen inneholder 13 g sukker, hvor 6 av dem er tilsatt, 10 g protein go 19 g kostfiber. Det er ikke den sunneste frokostblandingen og spise alene, men ved å tilsette flere ingredienser blir det alikavel en fullverdig frokost. For min del så er det viktigste at jeg får i meg de måltidene jeg skal ha, og for å ikke miste lysten på mat, må jeg noen ganger variere med litt mindre sunne alternativer. Dessuten så spiser jeg sjelden søtsaker og junk, så jeg er ikke redd for å få i meg sukker eller karbohydrater fra normale matvarer.

Mange bloggere er så flinke til å dekorere maten sin så fint opp i fancy glass og skåler, og alltid med masse fargerik frukt og bær til. Jeg er ikke helt der enda jeg, frukten min fortæres alltid på farten, og jeg jobber enda med å klare å sitte i ro på en stol å spise et helt måltid. Det er travelt å være firebarnsmor skal jeg si!

IMG_8027

Med Haugaland Calisthenics til The Beast

Lørdag så går The Beast av stabelen i Skudesneshavn, og i den anledning skal vi fra Haugaland Calisthenics  ha en stand der. Vi tar med oss en dipbar, og gutta viser dere helt sikkert mange kule triks på den. Og kanskje jeg også våger meg på noe, jeg har jo allerede prøvd en gang foran en folkemengde 🙂

Vi hadde trening på Trimeriet i dag, og ettersom mange har reist på ferie nå, så øvde vi oss mest på det vi hadde lyst til. Jeg fikk trent på blant annet Muscle-ups, Rollover og Inverted rollover. Sistnevnte ser der på bildet under, og fra den poisjonen jeg der henger, skal trekke meg rett opp med arrmene og føre setet bak over stangen. Det er en meget teknisk øvelse, og det krever en viss styrke for å klare den. Jeg hadde den nesten i dag, men mitt største hinder er at jeg fremdeles synes det er litt skummelt når jeg kommer så høyt opp. Men jeg trøster meg med at jeg bare har drevet på med dette i et par måneder, og jeg har kommet veldig langt på den tid! Jeg har hatt stor fremgang på alle områder, jeg må bare minne meg selv på det noen ganger, det krever mye å bli god på en del av disse øvelsene. Heldigvis synes jeg det er like gøy enda, og jeg gleder meg til å kunne trene enda mer i sommer.

Screen Shot 2015-06-18 at 9.56.04 PMScreen Shot 2015-06-18 at 9.52.19 PMScreen Shot 2015-06-18 at 9.53.27 PM

Fortsetter dere treningen som normalt, eller tar dere det roligere på sommeren?

Pause i sola

Det gjør vondt i hjertet mitt når jeg må være innendørs på en så nydelig dag. Aller helst ville jeg vært på tur med masse god mat, kaffe, lette treningsklær og bare tilbringt hele dagen ute. Men så heldig har jeg ikke vært idag, jeg har tusen ting som må ordnes før ferien, og jeg ligger som vanlig langt på etterskudd. En dag skal jeg bli en slik person som bare får gjort alt med en gang, og alltid ligger i forkant. Men ikke akkurat nå, kanskje når guttene blir større, akkurat nå har jeg for mye annet og tenke på.. IMG_8042

Selvom jeg ikke får vært på tur idag, så har jeg fått en smak av sola på terassen. En kaffepause ute tar jeg meg uansett tid til når det er sol, og jeg er så heldig å ha en stor plen, så jeg måtte benytte muligheten til å stå på hendene. Med litt øvelse hver dag har jeg merket stor fremgang, og jeg håper på å snart klare den på stenger også. Det er ikke lenge før i hvertfall.

Skal du trene idag, eller skal du bare nyte sola? 🙂
IMG_8034IMG_8036

Ukas utfordring!

Da var en ny uke i gang, og jeg tenkte å gi dere en aldri så liten utfordring! Er dere med på den? Utfordringen består i å ta armhevinger med bena i en ribbevegg, hvor du starter på bakken for så å jobbe deg oppover til du står i håndstående posisjon. Det høres kanskje vanskelig ut hvis du ikke har prøvd handstand press før, men det er lettere når man har bena i en ribbevegg. Du har da full kontroll hele tiden, og du får jobbet deg inn en god teknikk på veien opp ribbene. Føler du ikke at du har teknikken helt inne på vanlige armhevinger, skal jeg love deg at den blir bedre av denne utfordringen.

Start på bakken med 1-5 armhevinger avhengig av hva du normalt sett klarer. Flytt så bena opp til nederste ribbe, hvor du fortsetter på samme repetisjonsantall som du gjorde på bakken. Husk at du må flytte hendene nærmere ribbeveggen for hver gang du klatrer opp, for å beholde en strak linje i kroppen hele veien. Om du ikke klarer hele veien opp, er det bare til å stoppe, og heller jobbe deg ned igjen. Så kan du prøve å komme ett hakk lenger opp neste gang du prøver.

Screen Shot 2015-06-15 at 10.29.40 AMScreen Shot 2015-06-15 at 10.29.21 AMSe link nederst på siden eller sjekk ut min Instagram for å se video av øvelsen. Legg gjerne ut bilde av utfordringen med #frkenfresh dersom du prøver.

Ha en fin mandagskveld alle sammen 🙂

IMG_8025

 

Min største frykt

Det endte med en edrukveld på byen igår, og det er jeg glad for i dag. Jeg sov kjempelenge, og våknet opp til et stille, strøkent hus og strålende sol. Og ikke minst, jeg var i form til å nyte det! Kaffe, lett lesestoff og ro til å filosofere over livet mitt gjorde dette til en fantastisk lørdagsmorgen.

Jeg får ofte spørsmål om jeg aldri koser meg, og jeg har hørt av mange at jeg må lære meg å slappe av. Det jeg svarer da, er at selvfølgelig koser jeg meg, og jeg føler jeg slapper av veldig ofte, jeg har bare en annen måte enn de fleste andre å gjøre dette på. For meg er ikke kos masse mat og film, eller å gå på fylla i helgene. Det gir meg bare ingenting. Når det er sagt, så liker jeg såklart å ha det gøy med vennene mine, og de har en viktig plass i livet mitt, men den livsstilen kommer aldri til å være nok for meg. Jeg ser og hører hva som er viktig for mange, ha en god inntekt, et fint hus, kose seg med grilling og familie, reise på ferier med venner. Det er ingenting i veien med å ønske seg dette, og jeg vet at det er slik mange lever og trives med det, men for meg kommer det aldri til å være nok. Jeg må ha mer å strekke meg etter, jeg må ha forandring og konstant utvikling fremover. Den roligste tiden i livet mitt var den tiden hvor jeg gikk gravid og hadde små barn. Når jeg tenker over det i ettertid, så ser jeg at det var fordi da hadde jeg hele tiden et nytt mål. Så snart nyfødtperioden var over, begynte jeg og planlegge neste barn, og hadde jeg fått det som jeg ville hadde det bare vært 1 år mellom hver gutt, ikke nesten 2 som det endte med. Etter jeg fikk siste barnet hadde jeg store problemer med å finne roen. Nå hadde jeg jo ikke noen plan videre, og jeg var veldig rastløs og til tider veldig deprimert. Det tok meg lang tid å komme til et punkt hvor jeg følte meg tilfreds igjen, og jeg oppdaget mye om meg selv og livet på denne tiden. Jeg har et driv om å stadig oppnå noe nytt, jeg kan ikke ha stillstand i livet mitt, og min største frykt er å gro fast i et liv preget av rutiner. Jeg må ha et mål å jobbe mot, og et mål som kan utvikle seg i takt med meg, og som jeg hele tiden kan utvide for å oppnå vekst i livet. Trygghet og stabilitet er ikke verdier jeg verdsetter i livet, men snarere frykter da vi mennesker har lett for å slutte å strebe etter noe mer når vi har det for komfortabelt i livet. Jeg vet at dette er standarden i Norge, de fleste søker en utdanning som gir god inntekt og sikkert arbeid. Det er nok derfor jeg aldri har passet inn i den malen som samfunnet har lagt opp til her.

IMG_8009

Det er på ingen måte meningen å kritisere de som har trygge verdier, alle mennesker er forskjellige, og det som er drømmen for en, kan være noen andres største frykt. Jeg vil gjerne høre dine tanker rundt dette, hva er dine drømmer, og hva driver deg i livet?