Det er okay å ha en dårlig dag

Vi er omgitt av happy quotes og positiv tenking entusiaster, og noen ganger kan det bli litt for mye av det gode. Har du noengang sjekket instagram kontoen din når du har en skikkelig dårlig dag, bare for å bli irritert på alle smilende, lykklige mennesker som sprer om seg med velmenende positive ord? Når alt føles vanskelig, så kan glade budskap virke mot sin hensikt, og få deg til å føle deg enda verre. Det er lov til å føle seg trist og sint, det er ikke sunt å fortrenge det, eller late som om man er glad når man ikke er det.  Alle har dårlige dager, eller perioder med mye motgang, og det er helt naturligt å reagere med sinne eller sorg. Det er mye krefter å hente i sinne, og det kan hjelpe mange å komme igjennom vanskelige tider. Men ikke dvel ved det og la det bli en del av deg, bruk det heller konstruktivt til å komme deg videre. Man får kontroll over sinnet sitt ved å tillate seg selv og være sint og nedfor, og så lære å slippe det.

Give yourself permission to feel anger, pain,resentment. Relax, then let it go

 

IMG_6115

Oppdatering av treningsgarderoben

Nå er vi godt inn i utesesongen, og jeg legger til mer og mer av treningen utendørs. Mildere og tørrere vær gjør at det frister mye mer med en uteøkt enn et treningssenter. Det frister også med nye treningsklær, da jeg har brukt de samme mørke plaggene gjennom hele vinteren. Nye sko står og høyt på ønskelista, jeg bare har et innepar, og et utepar fra før. Jeg prøver å ikke kjøpe meg noe nytt, før jeg har noe gammelt å hive ut, men nå har jeg heldigvis flere plagg som er klare for utbytte 🙂 Jeg har vært inne på Nelly å kikket på  nyhetene deres, de har så utrolig stort utvalg, og de fører merker fra mange kjente aktører.

Her er noen av mine favoritter , som lett sklir inn i garderoben min. Striper har alltid vært en storfavoritt, så jeg falt helt for den svarte toppen. Jeg liker å holde de fleste av plaggene i nøytrale farger, men med mye mønster i. Overdelene holder jeg ofte ensfarget i litt sprekere farger.  Det gjør det litt lettere å mikse og matche antrekkene, og man trenger ikke å ha den største treningsgarderoben.

Klærne kan kjøpes på Nelly, link til siden her: http://nelly.com/no/kl%c3%a6r-til-kvinner

640398-0130_5221897-5321_5870205-0098_2870104-0092_2

5 øvelser du kan gjøre hvor som helst

Er det ikke alltid like lett å komme seg på trening, eller har du ikke tatt steget og meldt deg inn i et treningssenter enda? Du trenger ikke masse utstyr eller vekter for å komme i form, og det er mange øvelser du enkelt kan gjøre hjemme. Her er et sett med øvelser som trener hele kroppen, og du kan gjøre de hvor som helst.

1: Goblet squat

Hvorfor:

Mange muskler er involvert i denne øvelsen, og du får trent både forside/bakside av lår, setemuskulaturen og mage/korsrygg. Øvelsen hjelper deg også til å få bedre teknikk i knebøy.

Hvordan:

Stå med ca litt bredere enn en hoftebredde avstand mellom føttene, her er det individuelle forskjeller, så prøv deg fram. Lange ben betyr ofte større avstand. Stram magemusklene, og senk deg ned som om du skal sette deg ned på en stol. Press knærne ut mot sidene, for å unngå at de detter innover. Knip setet på veien opp igjen. IMG_6041

2: Pushup

Hvorfor:

Du får trent både bryst, armer, skulderstabilitet og kjernemuskulatur. Øvelsen kan enkelt tilpasses ditt nivå, og det er et hav av varianter å velge i. For lettere belastning kan øvelsen gjøres på knær, eller på skrå med armene f.eks på kjøkkenbenken.

Hvordan:

Hold en rett linje gjennom hele kroppen, fra ankelledd og opp til skulder. Hold ryggen i en nøytral posisjon, og stram musklene gjennom hele øvelsen.

IMG_6030

3: Utfall

Hvorfor:

Øker stabiliteten og minimerer styrkeforskjeller mellom beina. Aktiviserer de mindre setemusklene som ikke er like mye med i to beins øvelser. Kjempebra rumpetrening som enkelt kan varieres og tilpasses det nivået du er på.

Hvordan:

Hold hoftebreddes avstand mellom bena, og ha en liten knekk i knærne. For mest aktivisering av setemuskelen, kan du sette den fremste foten langt frem, mens en mindre vinkel øker belastningen på fremside lår. Overkroppen skal ikke lenes fram under øvelsen, men sett deg rett ned med strak rygg. For en tyngre variant, kan du ta øvelsen med det bakerste beinet elevert.

IMG_6031

4: Dips

Hvorfor:

En god egenvektsøvelse for overkroppen. Trener hovedsaklig triceps, men også skuldre og brystmuskler.

Hvordan: På en benk eller lignende, sett hendene på benken helt inntil kroppen. Senk deg ned ved å bøye i albueleddet til armene er bøyd i ca 90 grader. Press opp igjen. Jo lenger ned du går, jo tyngre blir det,  så for å få en kortere bevegelsesbane kan du bruke en stepkasse eller lignende.

IMG_6026

5: Glute bridge

Hvorfor:

Fantastisk øvelse for aktivisering av setemuskulaturen, og etter min mening den beste rumpeøvelsen som finnes. Trener bakside lår, setet og korsryggen. Kan brukes både som oppvarming, eller tyngre varianter som en del av treningsprogrammet.

Hvordan:

Legg deg på ryggen med føttene i bakken og 90 graders knekk i knærne. Knip rumpa sammen og press hoftene opp. I topposisjonen kan du stramme rumpa godt, og presse hofta litt lenger opp. Senk deg ned igjen, men ikke legg ryggen helt ned mellom repetisjonene.

IMG_6038

Her kan du utføre 3 sett med 15 repetisjoner av underkroppsøvelsene, og 3 sett med 10 repetisjoner på overkroppsøvelsene. Blir dette for lett, bør du velge en variant med litt større belastning. Du kan enten gjøre deg ferdig med en og en øvelse, eller ta det som en sirkeltrening og ta et sett av hver øvelse, før du begynner fra toppen igjen.

Så nå er det bare til å starte å trene 🙂

En vindfull søndagstur

Turen idag gikk til Visnes gruvemuseum på Karmøy. Det er en veldig fin turløype der, og en stor gammel smeltehytte fra tiden det var kobbergruver der. Mesteparten av veien er grusbelagt sti, men hvis man vil opp til utkikkspostene fra krigen, så går veien gjennom utmark. Jeg trives best med å gå utenom stier, så jeg tok en liten omvei for å komme opp dit.

IMG_6057

I smeltehytta, som egentlig bare er et åpent fort, er det en liten treplatting som er perfekt for en utendørs treningsøkt. Jeg har jobbet med et innlegg om øvelser som kan trenes hvor som helst, og i dag fikk jeg endelig tatt bilder til det. Så det er bare til å følge med på bloggen imorgen, da poster jeg nemlig innlegget.. Jeg skulle bare ha husket et hårstrikk, det er litt lettere å trene når ikke håret blåser foran ansiktet hele tiden:) Det er alltid mye vind på vestsiden av Karmøy, og det kom en skikkelig regnbyge når jeg var på toppen av fjellet, men det var bare herlig forfriskende. Etter en innehelg begravd i bøker, var det godt med frisk luft.

Pleier dere å dra på søndagstur?
IMG_6018IMG_6021

Frokost og filosofi

For en deilig søndagsmorgen! Guttene er hos faren sin, og jeg har hatt huset helt for meg selv denne helga. Som regel har jeg masse planer når jeg har frihelg, men nå har jeg bare vært inne å jobbet med skolen, vært på trening og sett litt på film. Jeg våknet skikkelig uthvilt idag, og hadde tid til en rolig frokost helt alene. Favoritt smoothien min, kaffe og nystekt rundstykke var ikke feil en søndagsmorgen!

IMG_6006

Har du tenkt på hva du ønsker for fremtiden, har du noen mål eller planer du vil realisere? Enten det er treningsrelatert, eller større livsendringer og karrieremål, så er det et spørsmål du må stille deg. «Er dine vaner i dag på linje med dine drømmer for fremtiden?» Suksess og resultater er ikke noe som kommer av seg selv, du legger grunnlaget med de valgene du tar i dag, hver dag. Så start i dag med å legge inn gode rutiner som er i likevekt med det du ønsker å oppnå , lev som om du allerede er der!

Tidlig trening

Klokken 8.30 idag morges var jeg allerede nede på treningssenteret. Det er ikke ofte jeg er klar så tidlig, men idag følte jeg bare for en tidlig start. Så liker jeg og starte dagen med trening, jeg har ofte mer og gå på da, og så får jeg så mye energi til resten av dagen. Jeg var en smule trøtt på treninga som dere sikkert ser, men jeg kviknet til etterhvert, og klarte å gjennomføre.

IMG_5973

IMG_5997

Dagens trening bestod av:

  • Markløft
  • Knebøy
  • Chins
  • Nedtrekk
  • Dynamisk planke

Det er mange av de samme øvelsene som går igjen på mine faste styrkeøkter, men jeg varierer belastning og repetisjonsantall. Jeg liker å holde det enkelt, men får samtidig variasjon fordi jeg går på endel forskjellige gruppetimer. Jeg er ikke alltid så flink til å være kreativ på egenhånd, og da er det greit å ha en instruktør til å gjøre den jobben.

Følger dere meg på instagram? Dere finner meg på frkenfresh om dere ikke allerede har gjort det! Ha en fin lørdag folkens 🙂

Hvilken vei skal jeg gå?

Noen dagen våkner en bare opp med en tung kropp og dårlig følelse. Slik har jeg det idag, klokken er halv elleve og jeg har enda ikke kommet i gang med noen ting. Jeg burde gå på trening, lese på studiene mine, eller gjøre noe annet fornuftig, men jeg klarer bare ikke konsentrere meg. Reiser meg opp for å lage mat, går inn på kjøkkenet og åpner kjøleskapet, lukker det igjen og setter meg ned i sofaen igjen. Ser på klokka, halvannen time til første gutt er ferdig på skolen, burde absolutt få gjort noe før de kommer hjem! Hvertfall en liten treningsøkt! Men orker bare ikke, lager meg en kaffe til heller..

Noen som kjenner seg igjen i slike dager? Rastlaus, giddalaus og ukonsentrert, men har så lyst å gjøre noe! IMG_5670

Dere som kjenner meg, vet at jeg har mange drømmer og planer for fremtiden. Jeg er i en fase hvor jeg ønsker og kvitte meg med alt gammelt, jeg må ha forandring på alle måter, men jeg vet ikke nøyaktig hvor jeg vil. Hvor skal jeg bo, hva skal jeg studere videre, hva er neste skritt på veien? En kjent dialog fra Alice i eventyrland går slik:

Alice: I was just wondering if you could help me find my way?  Cat: Well that depends on where you want to get to. Alice: Oh, it really doesn’t  matter. Cat: Then it doesn’t really matter which way you go!

Jeg vet jeg har tatt rette valg frem til nå, kosthold og trening er absolutt det jeg vil drive på med. Men det er et utroligt stort felt, og mulighetene innforbi er uendelige. Og det er litt der jeg nøler. Jeg føler jeg står i et kryss med firefelts veier i alle retninger, og jeg vet ikke hvilken jeg skal ta. Jeg snurrer rundt med øynene lukket, klar til å hoppe på den veien jeg stopper med. Men først må jeg tørre å åpne øynene.

Fokus: Splittbøy

Dette er en undervurdert øvelse som burde inngå i mange flere sitt treningsprogram. Den kan enkelt tilpasses alle nivåer, og  den kan gjøres i mange variasjoner. Unilaterale øvelser, det vil si øvelser med en arm/et ben, er viktigå trene ev mange grunner. De er med på å jevne ut eventuelle styrkeforskjeller mellom høyre og venstre side, de stabiliserende setemusklene blir aktivert i større grad, og det setter høyere krav til stabilitet fra ankel til hofteledd.

IMG_5936

Varianten dere ser her er med bakre fot elevert og kan gjøres både med vektstang på ryggen, eller manualer i hendene. Sistnevnte gjør det lettere og holde balansen og gir bedre grepsstyrke, og er den varianten jeg har med i mitt program. Med stang på ryggen er det vanlig å bruke mindre belastning enn i knebøy, dette fordi i splittbøy er det et ben som bærer ca 70% av tyngden.

Øvelsen kan fint gjøres uten ekstra belasting, jo høyere opp det bakerste benet er, jo tyngre blir det. For en lettere variant, kan du stå med begge bena på bakken. Nå som det nærmer seg sommeren frister kanskje ikke treningsenteret så masse, og da er det godt å vite at du kan bli like trent hjemme på terassen!

IMG_5940

Jeg merker selv at jeg ikke klarer så lange økter på treningssenteret når sommeren nærmer seg. Er det sol ute så korter jeg ofte ned på settene og er heller i aktivitet hjemme. Hvordan er dine treningsvaner på sommeren?

IMG_5948

Rask vegetar

Den maten du har tilgjengelig blir ofte den maten du spiser mest av, så det er lurt å alltid ha et utvalg av sunn mat i huset. Hos meg pleier det alltid å være frisk frukt og grønnsaker, havregryn, hermetiske belgvekster og nedfryste hjemmelagte vegetarburgere. Jeg har imidlertid vært på jakt etter flere enkle nedfrysbare vegetarprodukter, og på Mega fant jeg et godt utvalg av alternativer. De hadde både soyakebab, falafel, nuggets og masse annet  i frysedisken. Jeg er i grunn ikke noe fan av ferdigmat, men en gang i blant er det greit med noe som går kjapt. Her er det jeg plukket med meg fra frysedisken på Mega:

IMG_5797

Nå for tiden har jeg dilla på grønnsakswraps, og lager det til lunsj nesten hver dag. Jeg har som regel gamle syltetøyglass med hjemmelaget hummus og aioli i kjøleskapet, og da er det bare til å frese litt grønnsaker i panna, så har du et måltid på et blunk. Jeg måtte teste ut maten jeg kjøpte, så jeg lagde wrapen med soyakebab i dag. For min del synes jeg den smakte litt for likt på kjøtt, så neste gang vil jeg prøve den i en rett med litt kraftigere smak.

Hvilke matvarer har dere alltid tilgjengelige?

IMG_5800

Hiking til Karmøys høyeste fjell

Det har vært en nydelig dag i hele Norge idag, så vi dro på tur i dag og. Det høres kanskje imponerende ut med fjelltur til den høyeste toppen på øya, men det er altså bare 132 moh og en 20 minutters gåtur dit. Terrenget her er flatt med store lyngsletter, og lite skog og fjell. Det var en perfekt dag å være ute på, mildt, solfylt og vindstille:) IMG_5856

IMG_5928

Livet er absolutt best ute! Ihvertfall når vi kan hive av oss jakker og tunge vintersko til fordel for en tynn genser og joggesko. Når vi bor i et land som er så kaldt og regnfullt som Norge, så lærer vi å sette pris på sola. Jeg overser lett skitne gulv og rotete kjøkken og prioriterer å være ute når vi har fint vær. Husarbeid er en regnværsaktivitet 🙂 Sommerhalvåret pleier det alltid å være litt kaotisk hos oss, med unger som løper ut og inn og slenger fra seg klær i parken eller i hagen. Men jeg synes bare det er herlig!

Ha en fin vårdag alle sammen:)

IMG_5808IMG_5804