Lek, ekstremsport eller systematisk trening?

Calisthenics åpner defintivt opp for muligheten til å leke seg i form. Det er en av grunnene til at jeg er så begeistret for treningsformen, man kan hoppe, klatre, slenge seg og ja, faktisk leke seg i form. Men, og her er det et stor men, det er en vesentlig forskjell på det å være i form og det å være godt trent. Og dersom målet ditt er å bli godt trent, da må du jobbe litt mer målrettet enn å bare leke rundt på trening.

Jeg har den siste uken hatt en liten undersøkelse på treningssenteret der jeg jobber for å finne ut av hva «vanlige» mennesker egentlig vet om treningsformen. Calisthenincs var et uttrykk som ingen av dem hadde hørt om før, men da jeg utdypet det til egenvekttrening så var det to svar som gikk igjen. Enten var egenvekttrening forbundet med ekstremt vanskelige øvelser som kun er beregnet på de aller flinkeste, eller så trodde de det var mer leking og husmorstrim. Ikke en eneste person var klar over at man kan bruke sin egen kropp til å trene systematisk og målrettet på lik linje som med tradisjonell vekttrening. Forskjellen er at ved egenvekttrening bruker man blant annet vektarm og vinkel for å regulere motstanden i øvelsen til ønsket belastning. Denne oppfatningen har jeg lyst til å gjøre noe med, jeg vil at flere skal lære seg om de mange fordelene ved å trene mer ved bruk av egen kropp. Risikoen for belastningsskader er minimal, man oppnår økt mobilitet, bedre stabilitet og man lærer seg å beherske sin egen kropp. Men man må starte med basic øvelser, og så følge en naturlig progresjonsstige opp imot de vanskelige øvelsene. Da får man jobbet inn en god teknikk, og styrken øker nok til at man klarer å utføre de mer avanserte øvelsene på en trygg og riktig måte.

IMG_5671

IMG_5669

Jeg synes det er ufattelig kult med alle triksene man kan gjøre innen Streetworkout, og det er en sport jeg ønsker at skal ha stor vekst i Norge. Likeledes så er det folkehelsen jeg er mest opptatt av, og som personlig trener er det vanlige folk jeg jobber med. Derfor ligger mitt hovedfokus i å spre informasjon og engasjement om hvordan denne treningsformen kan benyttes av alle for å få en bedre helse. Og så kan de mer avanserte øvelsene komme som et krydder i tilegg for de som er sterke nok, og de som ønsker å utfordre seg selv.

😀 Helene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg